Στο πλαίσιο του προγράμματος ανταλλαγής του σχολείου μας με γερμανικό σχολείο ταξίδεψαν στη Γερμανία 21 μαθητές (από τη Β’ τάξη: Κοντοπούλου Κυριακή, Λαΐου Μυρτώ, Δέδε Αιμιλία, Κουτράκη Χρυσάνθη, Μελίδου Εθυμία, Κούντας Χαράλαμπος, Τεκτονίδης Δημήτριος, Ζώτος Σωτήριος, Κολέογλου Νικόλαος – από τη Γ’ τάξη: Ντάντος Βασίλειος, Καφετζής Ιάσονας, Παπανικολάου Πέτρος, Μπρούσας Ευάγγελος, Μπόμης Νικόλαος, Κουνατίδης Μάριος, Πατσάκα Όλγα, Πατσάκα Σοφία, Ξυδά Σοφία, Γαλανάκη Ιζαμπέλα, Προκοπίου Βικτώρια, Ευαγγελίδη Ειρήνη) και 3 συνοδοί καθηγητές (κ. Μαυρίδου Ερωφίλη, κ. Γιωτοπούλου Άννα, κ. Καψαλιάρη Ελένη) .
Το ταξίδι πραγματοποιήθηκε από τις 27/3/2017 έως τις 2/4/2017 και κατά τη διάρκειά του οι μαθητές επισκέφτηκαν σημαντικούς εκπαιδευτικούς, πολιτικούς και πολιτιστικούς φορείς, ξεναγήθηκαν σ’ αυτούς και ενημερώθηκαν για ιδιαίτερα θέματα και γεγονότα, που είχαν σχέση τόσο με την ιστορία και τον πολιτισμό της Γερμανίας όσο και της χώρας μας, αλλά και για κάποια που ξεπερνούν τα όρια των χωρών και αφορούν συνολικά την ανθρωπότητα.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν διαθεματικό και υλοποιήθηκε σε σχέση με τρία γνωστικά αντικείμενα, της Ιστορίας, της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών και της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής και πάντα φυσικά σε σχέση με την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό της χώρας μας, καθώς οι Έλληνες μαθητές κάθε φορά που επισκέπτονται άλλες χώρες, γίνονται οι καλύτεροι πρεσβευτές της ελληνικής κουλτούρας και παιδείας.
Οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ταξίδεψαν σε δύο πόλεις, στη Νυρεμβέργη και το Μόναχο.
Κατά την παραμονή τους στη Νυρεμβέργη, αρχικά επισκέφτηκαν το δίγλωσσο Ελληνικό Γυμνάσιο και Λύκειο, όπου ενημερώθηκαν για τη λειτουργία του σχολείου και στη συνέχεια, αφού μοιράστηκαν σε διάφορα τμήματα, παρακολούθησαν διαφορετικά μαθήματα στις τάξεις του Γυμνασίου. Στο διάλειμμα γνωρίστηκαν με τα παιδιά που φοιτούν εκεί και κανόνισαν να συναντηθούν ξανά το απόγευμα όλοι μαζί, καθηγητές και μαθητές. Ακολούθησε η επίσκεψη σε Γερμανικό σχολείο, που είναι κλασικής παιδείας. Και σ’ αυτό το σχολείο μοιράστηκαν σε διαφορετικές τάξεις και παρακολούθησαν τη διδασκαλία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών. Εντυπωσιάστηκαν τόσο με τη διδασκαλία του από τους Γερμανούς καθηγητές όσο και με το υψηλό επίπεδο μάθησης και ανταπόκρισης των Γερμανών μαθητών. Λίγο αργότερα σε ειδική αίθουσα εκδηλώσεων, οι Καβαλιώτες μαθητές μετά τους χαιρετισμούς και την προσφορά δώρων, παρουσίασαν πρώτα την Καβάλα και μετά το σχολείο τους με τις ποικίλες δράσεις του. Από την άλλη, και οι Γερμανοί μαθητές περιέγραψαν τις εντυπώσεις τους από την πρόσφατη εκδρομή τους σε Αθήνα-Επίδαυρο-Δελφούς-Σούνιο-Αίγινα, που πραγματοποιεί κάθε χρόνο μια τάξη από το σχολείο τους. Οι Γερμανοί μαθητές χάρηκαν πολύ στο άκουσμα της πρόσκλησης που τους έγινε να επισκεφτούν την πόλη μας, γιατί το επιθυμούσαν πάρα πολύ, καθώς γνώριζαν ότι είναι αδελφοποιημένη με τη δική τους πόλη και έτσι κι άλλοι μαθητές από διαφορετικές τάξεις θα έχουν την ευκαιρία να επισκεφτούν την Ελλάδα. Στις αθλητικές δραστηριότητες που ακολούθησαν η ελληνική ομάδα των αγοριών νίκησε στο ποδόσφαιρο την γερμανική με 0-4. Τέλος, πριν την αναχώρηση προτάθηκε να συναντηθούν ξανά το βραδάκι με μαθητές και καθηγητές και από το Ελληνικό Γυμνάσιο και να δειπνήσουν μαζί στο κέντρο της πόλης.
Στη συνέχεια, είχαν συνάντηση με εκπροσώπους της Ελληνικής Κοινότητας και του ελληνογερμανικού συλλόγου «Φίλος» (υπεύθυνου για τις δράσεις των αδελφοποιημένων πόλεων) και τους έγινε αναλυτική ξενάγηση στο ιστορικό κέντρο της πόλης και στο φρούριο. Μια ακόμη σημαντική συνάντηση ήταν αυτή με τον δήμαρχο της Νυρεμβέργης, καθώς και με δημοτικούς συμβούλους διαφόρων κομμάτων. Σε μια αίθουσα του δημαρχείου ενημερώθηκαν από ειδικό υπεύθυνο υπάλληλο για την Τοπική αυτοδιοίκηση και τις αρμοδιότητες του Δήμου. Ακολούθησε ξενάγηση στο κτίριο του δημαρχείου, η οποία πραγματοποιήθηκε παρουσία της κ. Αlesic Αλίκης, δημοτικής συμβούλου στο δημοτικό συμβούλιο της Νυρεμβέργης, με καταγωγή από τη Θάσο και τέλος γεύμα στο εστιατόριο του δημαρχείου.
Το απόγευμα της ίδιας μέρας πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στα δικαστήρια της Νυρεμβέργης, εκεί όπου έγινε η δίκη των Ναζί, η ιστορική δίκη της Νυρεμβέργης μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Οι μαθητές ξεναγήθηκαν στη σχετική έκθεση με πλούσιο ιστορικό (φωτογραφικό, κινηματογραφικό κλπ) υλικό, που υπάρχει στο κτίριο των δικαστηρίων της Νυρεμβέργης.
Φτάνοντας στο Μόναχο οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν το Ελληνικό Προξενείο και να ενημερωθούν για τα τμήματα και τις αρμοδιότητές του. Ακολούθησε η επίσκεψη στη Βαυαρική Βουλή. Μετά την ξενάγηση ενημερωθήκαν τόσο για το πολιτικό σύστημα της χώρας όσο και για τη λειτουργία της βαυαρικής βουλής και τους δόθηκε ενημερωτικό CD που προβλήθηκε στο σχολείο μετά την επιστροφή τους στην Ελλάδα.
Στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου επισκέφτηκαν τη σχολή Θεολογίας και συγκεκριμένα το τμήμα Ορθόδοξης Θεολογίας, όπου ο επίκουρος καθηγητής της έδρας, αφού τους ενημέρωσε για το εκπαιδευτικό σύστημα της Γερμανίας και τους τρόπους πρόσβασης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, αναφέρθηκε ειδικότερα στη σχολή όπου διδάσκει και στις δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης που προσφέρει. Έπειτα οι μαθητές απόλαυσαν ένα πρόχειρο γεύμα, που τους προσφέρθηκε και κατόπιν ξεναγήθηκαν σε κάποιους χώρους της σχολής και γενικότερα του Πανεπιστημίου, καθώς και στη βιβλιοθήκη της σχολής. Ακολούθησε δίωρη ξενάγηση στο Γερμανικό Μουσείο, η παρακολούθηση ενός εικοσάλεπτου σόου πειραμάτων Φυσικής και άλλη μία ώρα ελεύθερης πρόσβασης σε σημεία ενδιαφέροντός τους στους χώρους του μουσείου.
Στη συνέχεια, περπατώντας στους δρόμους του Μονάχου έφτασαν στην πλατεία Königsplatz. Αισθάνθηκαν περήφανοι για την ιστορία του πολιτισμού μας, καθώς αντίκρισαν τα Προπύλαια, την Γλυπτοθήκη και το Μουσείο με έργα εμπνευσμένα από την Ελλάδα και ανάμεσά τους να κυματίζει η ελληνική σημαία. Θαύμασαν και απόλαυσαν το πράσινο που υπάρχει στα μεγάλα και πολλά πάρκα της πόλης κάνοντας μια δίωρη επίσκεψη στον Αγγλικό κήπο και χαλαρώνοντας στον γιαπωνέζικο πύργο, αφού πρώτα πέρασαν από την Παλαιά και Νέα Πινακοθήκη, το θέατρο, τις υπόλοιπες πανεπιστημιακές σχολές.
Η εμπειρία στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Νταχάου ήταν συγκλονιστική. Οι μαθητές πήραν μια πικρή γεύση των θηριωδιών του ναζιστικού καθεστώτος και έφυγαν με σφιγμένο στομάχι μετά την επίσκεψη στα κρεματόρια. Συγκινήθηκαν στο ειδικό αφιέρωμα που υπάρχει για την Ελλάδα και ανατρίχιασαν βλέποντας το μνημείο με τις στάχτες των θυμάτων.
Κατά την επίσκεψή τους στο Ολυμπιακό χωριό εντυπωσιάστηκαν από την άψογη συντήρηση των εγκαταστάσεων, την συνεχόμενη χρήση τους, την μεγάλη επισκεψιμότητα και την ανάδειξη του χώρου μέσα από ποικιλία εκδηλώσεων όλο τον χρόνο. Όμως, αυτή η επίσκεψη αποτέλεσε και αφορμή να θυμηθούνε και τα αιματηρά γεγονότα που σημάδεψαν αυτούς τους Ολυμπιακούς αγώνες με τους νεκρούς Εβραίους μετά την επίθεση των Παλαιστινίων, όπως και τους άλλους Ολυμπιακούς αγώνες του Βερολίνου την εποχή του Χίτλερ και τον μαύρο Αμερικανό νικητή μέσα σ’ ένα άκρως ρατσιστικό καθεστώς.
Η χώρα που επισκέφθηκαν ήταν οργανωμένη, με τάξη, συχνότατη συγκοινωνία, με πολυπολιτισμικά χαρακτηριστικά, αυξανόμενη οικοδομική ανάπτυξη (λόγω των οικονομικών μεταναστών, πολιτικών προσφύγων, τουριστών κλπ) και με μεγάλη προσφορά εργασίας για τους ενδιαφερομένους. Σίγουρα είναι μια διαφορετική κουλτούρα από την δική μας τουλάχιστον όσον αφορά την πειθαρχία και την τήρηση των νόμων από τους μαθητές ως τους ανώτερους υπαλλήλους.
Για όλους που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ήταν μια μοναδική εμπειρία σε πολλά επίπεδα. Μακάρι στο μέλλον να έχουν τέτοιες ευκαιρίες περισσότερα σχολεία και μαθητές.
Οι καθηγητές του προγράμματος και οι μαθητές ιδιαιτέρως ευχαριστούν τον κ. Χρυσανθίδη που πάνω από δέκα συνεχή έτη πολύ ευγενικά και αδιαμαρτύρητα προσφέρει ποσότητες από κουραμπιέδες και τσουρέκια ως δώρα στους φορείς που επισκέπτονται οι μαθητές. Επίσης, τον Δήμο Καβάλας και ειδικότερα το τμήμα τύπου και δημοσίων σχέσεων όπως και την Δημωφέλεια για το πλούσιο έντυπο υλικό που πρόσφερε για την ανάδειξη της πόλης μας και του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων. Τέλος, τον Προϊστάμενο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καβάλας με τους συνεργάτες του, την Διευθύντρια και τον σύλλογο καθηγητών του σχολείου χωρίς την έγκριση των οποίων δεν θα πραγματοποιούνταν αυτό το πρόγραμμα.