Dark Mode Light Mode
Ο νοτιάς ήταν όντως ισχυρός αλλά με λίγα προβλήματα στην πόλη και το Ν. Καβάλας
Προς ενημέρωση του ιδιώτη που θα αναλάβει το νέο λιμάνι: 50 εκ ευρώ θα διαθέσει το κράτος για της Αλεξανδρούπολης!
Το μεσημέρι η κηδεία της Ξανθίππης Σαμέρκα

Προς ενημέρωση του ιδιώτη που θα αναλάβει το νέο λιμάνι: 50 εκ ευρώ θα διαθέσει το κράτος για της Αλεξανδρούπολης!

Δημοσίευμα της Καθημερινής προχθές επαναφέρει το θέμα των επενδύσεων με κρατικά χρήματα στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο όπως είναι γνωστό δεν θα ιδιωτικοποιηθεί.

Το θέμα μας ενδιαφέρει μιας και καλώς ή κακώς (και ως ένα σημείο) το συγκεκριμένο λιμάνι είναι ανταγωνιστικό σε σχέση με το νέο λιμάνι «Φίλιππος Β’». Στο οποίο τις επενδύσεις θα κάνει ο ιδιώτης. Ο οποίος θα το αναλάβει την Άνοιξη.

Το κράτος λοιπόν αναφέρει ότι θα ξοδέψει περισσότερα από 50 εκ ευρώ για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ας το έχει υπόψη του ο επενδυτής του νέου λιμανιού της Καβάλας. Με κάποιες παρατηρήσεις και επιφυλάξεις: 1)Θα είναι όντως τόσο μεγάλα τα ποσά για την Αλεξανδρούπολη;

Μήπως πρόκειται για κάτι προεκλογικό, μια δικαιολογία για τη μη ιδιωτικοποίηση; 2)Μπορεί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να διακινήσει φορτία όπως αυτά που σταθερά διακινούνται από το νέο λιμάνι Καβάλας; Μήπως οι επενδύσεις αφορούν βασικά την ενεργειακή κατεύθυνση της ευρύτερης περιοχής και το λιμανιού; 3) Και τέλος τι ακριβώς σχέδια επενδύσεων έχει ο επενδυτής για το νέο λιμάνι Καβάλας; Πόσα χρήματα σκοπεύει να ξοδέψει;

Το δημοσίευμα της Καθημερινής

Επενδυτικό πρόγραμμα τριών σταδίων, με την πρώτη φάση να προβλέπει έργα προϋπολογισμού 35 εκατ. και σε πλήρη ανάπτυξη να αναμένεται να ξεπεράσει τα 50 εκατ., ξεκινάει άμεσα το ΤΑΙΠΕΔ για την αναβάθμιση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης.

Ένα λιμάνι γεωπολιτικής σημασίας που χρησιμοποιείται από τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις και αποτελεί πλέον κομβικό στρατιωτικό και ενεργειακό προγεφύρωμα προς την Ανατολική Ευρώπη.

Γι’ αυτόν τον σκοπό το επόμενο διάστημα θα συνεδριάσει η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων για τον χαρακτηρισμό των έργων ως στρατηγικής σημασίας, ώστε να καταστούν επιλέξιμα για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Για την υλοποίησή τους έχει εξασφαλιστεί η συνεργασία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ως φορέα χρηματοδότησης, του ΤΑΙΠΕΔ ως φορέα ωρίμανσης των έργων, και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που θα αναλάβει τον ρόλο της αναθέτουσας αρχής.

Υπενθυμίζεται πως η κυβέρνηση στα τέλη του 2022 αποφάσισε τη ματαίωση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του λιμανιού και την ανάπτυξή του από το Δημόσιο. Παράλληλα προχωρεί και η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού διαδρόμου από την Αλεξανδρούπολη στο Ορμένιο στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, και από εκεί στην Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη, ένα έργο προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ.

Το σχέδιο αξιοποίησης και ανάπτυξης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης προβλέπει καταρχήν παρεμβάσεις άμεσης προτεραιότητας, δεύτερον μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις και τρίτον δημιουργία έργου για το λιμάνι με την προσέλκυση νέων χρηστών. Οι παρεμβάσεις άμεσης προτεραιότητας αφορούν έργα για την αναβάθμιση της επιχειρησιακής ικανότητας, συνολικής αξίας 35 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, θα γίνουν εργασίες για την αποκατάσταση των βαθών της λιμενολεκάνης και του διαύλου εισόδου – εξόδου του λιμσνιού, ο οποίος έχει μήκος περίπου 2,5 χιλιομέτρων. Πρόκειται για έργα εκβάθυνσης της λιμενολεκάνης και του διαύλου, τα οποία είναι απαραίτητα δεδομένου ότι οι τελευταίες βυθοκορήσεις έγιναν το 2015.

Ο προϋπολογισμός τους ανέρχεται στα 18,5 εκατ. ευρώ. Επίσης θα προχωρήσουν η ολοκλήρωση του οδικού δικτύου εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού και η σύνδεσή του με τη νέα περιφερειακή οδό Αλεξανδρούπολης, προκειμένου τα φορτηγά από και προς το λιμάνι να μη διέρχονται μέσα από τον αστικό ιστό.

Ο προϋπολογισμός εδώ ανέρχεται σε 4,5 εκατ. ευρώ. Παράλληλα θα ξεκινήσουν διαδικασίες για την προμήθεια μηχανολογικού εξοπλισμού φορτοεκφόρτωσης και τη γενικότερη βελτίωση των λιμενικών υποδομών. Οι δύο τελευταίες δράσεις θα χρηματοδοτηθούν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό προβλέπεται η ολοκλήρωση των έργων εντός περίπου 24 μηνών, κάτι που εκτιμάται ότι θα τα καταστήσει παραδοτέα έως τον Ιούνιο του 2025. Εως το τέλος Φεβρουαρίου το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει σε διεθνή διαγωνισμό για την πρόσληψη εμπορικού και τεχνικού συμβούλου που θα αναλάβει την εκπόνηση business plan.

Παράλληλα πραγματοποιούνται ήδη συζητήσεις με επιχειρηματικά σχήματα που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη χρήση των εγκαταστάσεων του λιμανιού. Οι σχετικές επαφές, μάλιστα, βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.

Πηγές της κυβέρνησης αναφέρουν ως ενδεικτικό παράδειγμα την περίπτωση της Gastrade, η οποία ενόψει της ολοκλήρωσης του FSRU θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσει τις εγκαταστάσεις του λιμανιού (χώρους αποθήκευσης, χρήση του προβλήτα κ.λπ.). Στόχος είναι η εταιρεία να εγκατασταθεί στο λιμάνι έως τον Νοέμβριο του 2023.

Εκτός από την Gastrade και άλλοι δυνητικοί χρήστες ενδιαφέρονται έντονα να χρησιμοποιήσουν τις λιμενικές υποδομές και να αναπτύξουν αποθηκευτικούς χώρους. Επιπλέον, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς είναι σε εξέλιξη διαβουλεύσεις για τη βέλτιστη αξιοποίηση των χώρων του λιμανιού. Για παράδειγμα, γίνονται συζητήσεις με την ΑΑΔΕ για την αναδιάταξη του τελωνείου και τη μεταφορά του σε έναν πιο κατάλληλο χώρο.

(Πηγή Καθημερινή, έντυπη έκδοση της 19ης Ιανουαρίου)

Προηγούμενο άρθρο

Ο νοτιάς ήταν όντως ισχυρός αλλά με λίγα προβλήματα στην πόλη και το Ν. Καβάλας

Επόμενο άρθρο

Το μεσημέρι η κηδεία της Ξανθίππης Σαμέρκα