Dark Mode Light Mode

Σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για αποθήκη υδρογόνου στην Καβάλα

Απόπειρα να αναστηθεί το επενδυτικό σχέδιο της αξιοποίησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) Νότιας Καβάλας βρίσκεται σε εξέλιξη από το ΤΑΙΠΕΔ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, το Ταμείο τη Μεγάλη Εβδομάδα υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αίτημα ένταξης της ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας στα έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) της Ε.Ε. και ως αποθήκη υδρογόνου. Εκτός δηλαδή από εγκατάσταση αποθήκευσης ποσοτήτων φυσικού αερίου να αναπτυχθεί κι ως υποδομή τήρησης αποθεμάτων του καυσίμου της νέας εποχής.

Με τον τρόπο αυτό το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να κρατήσει ζωντανό το έργο και να μην απενταχθεί από το πλαίσιο της Ε.Ε. για παροχή κινήτρων αλλά και να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης. Ταυτόχρονα με δεδομένο την ανάπτυξη πλειάδας επενδυτικών σχεδίων στην Ευρώπη για την παραγωγή και τη μεταφορά υδρογόνου, επιδιώκεται η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας να προσελκύσει επενδυτικά κεφάλαια.

Η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας

Η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας πρόκειται για εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου και βρίσκεται δυτικά της Θάσου στον κόλπο της Καβάλας. Καλύπτει έκταση 5 χλμ2 και βρίσκεται 11 χλμ. νότια του κοιτάσματος πετρελαίου του Πρίνου σε βάθος 1.700 μέτρων. Λόγω της γεωλογίας, του μεγέθους, της εγγύτητας προς τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου, της υπάρχουσας υποδομής και της μοναδικότητάς του στην Ελλάδα, το εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου Νότιας Καβάλας θεωρείται ιδανικό για μετατροπή σε εγκατάσταση αποθήκευσης φυσικού αερίου (ΥΑΦΑ).

Ο άγονος διαγωνισμός

Ωστόσο, ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της σε επενδυτές κηρύχθηκε πριν από λίγες εβδομάδες άγονος. Διήρκησε σχεδόν τρία χρόνια με το ΤΑΙΠΕΔ να δίνει απανωτές παρατάσεις στο προαναφερόμενο διάστημα, ενώ όσοι συμμετείχαν δεν είχαν για μεγάλη χρονική περίοδο στα χέρια τους τον αναγκαίο κανονισμός τιμολόγησης της ΥΑΦΑ βαδίζοντας ουσιαστικά στα τυφλά… για την υποβολή προσφορών.

Αρμόδια είναι η ΡΑΕ, η οποία πριν από μήνες τον εκπόνησε, χωρίς ωστόσο να ικανοποιεί τους επενδυτικούς σκοπούς των υποψήφιων παραχωρησιούχων. Επιπλέον η Ρυθμιστική Αρχή διαφώνησε το περασμένο καλοκαίρι με την αναγκαιότητα υλοποίησης συνοδών έργων που θα εξυπηρετούσαν τη μεταφορά ποσοτήτων αερίου προς την υποθαλάσσια εγκατάσταση. Φιναλιστ του διαγωνισμού ήταν η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και η εταιρεία Energean.

Οι υπόγειες αποθήκες αερίου

Η σημασία των υπόγειων αποθηκών φυσικού αερίου αναδείχθηκε στη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης και πολύ περισσότερο όταν η Ρωσία προχώρησε στη διακοπή παροχής αερίου προς τις χώρες της Ευρώπης.

Οι ποσότητες που φυλάσσονται έρχονται να συμπληρώσουν τις ροές του καυσίμου προς τους καταναλωτές. Στην Ε.Ε υπάρχουν 146 ΥΑΦΑ. Η αποθηκευτική τους δυναμικότητα είναι στις 1.146 TWh (Τεραβατώρες). Οι περισσότερες 60 βρίσκονται στη Γερμανία, 16 στη Γαλλία, 13 στην Ιταλία, 9 σε Αυστρία, Πολωνία και Τσεχία, 6 σε Ρουμανία, 5 στην Ολλανδία κ.ο.κ. Η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες που δεν διαθέτει ΥΑΦΑ.

Η σημασία της λειτουργίας μίας ΥΑΦΑ και στην Ελλάδα έχει τονιστεί ουκ ολίγες φορές από αρμόδιους φορείς. Αν υπήρχε η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας η αποθήκευση ποσοτήτων 6 TWh φυσικού αερίου το καλοκαίρι του 2021 με τιμές στα 30 ευρώ ανά Μεγαβατώρα θα οδηγούσε σε σημαντική μείωση του ενεργειακού κόστους με δεδομένο ότι οι τιμές στο τέταρτο τρίμηνο της ίδιας χρονιάς ήταν στα επίπεδα των 90 ευρώ ανά Μεγαβατώρα. Είναι λοιπόν, πολύ απλό να αναλογιστεί κανείς τι θα σήμαινε για το ενεργειακό κόστος όταν οι τιμές αερίου είχαν εκτοξευτεί στα 200 ευρώ ανά Μεγαβατώρα.

Πηγή: news.b2green.gr

Προηγούμενο άρθρο

Πρόταση στο 2.40 από τη ματσάρα της “Allianz Arena”

Επόμενο άρθρο

Τραυματισμός οδηγού μετά από εκτροπή- ανατροπή οχήματος (φωτογραφία)