Dark Mode Light Mode

Σε μία ώρα Θεσσαλονίκη με το τρένο από τον Αμυγδαλεώνα!

Για πρώτη φορά μετά από πολλές δεκαετίες υποσχέσεων, εξαγγελιών, αναβολών και ματαιώσεων, έχουμε κάποια απτά και συγκεκριμένα στοιχεία για την σιδηροδρομική σύνδεση της Καβάλας με τη Θεσσαλονίκη.

Μέσα από την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου η οποία θα βρίσκεται σε διαβούλευση μέχρι τις 18 Ιουνίου 2020, μαθαίνουμε όχι απλώς πολλές αλλά εξαντλητικές, θα λέγαμε, λεπτομέρειες γι’ αυτό το τεράστιας σημασίας αναπτυξιακό έργο για την περιοχή μας. Φυσικά από την διαβούλευση για την περιβαλλοντική μελέτη μέχρι την υλοποίηση του έργου και την παράδοσή του στις τοπικές κοινωνίες, ο δρόμος είναι βασανιστικά μακρύς με βάση τα όσα διαδραματίζονται σε ανάλογες περιπτώσεις στην Ελλάδα.

Αλλά δεδομένου του όγκου της δουλειάς που έγινε στην ως άνω αναφερόμενη μελέτη (700 σελίδες με χάρτες, σχεδιαγράμματα, φωτογραφίες, πληροφορίες κ.λ.π), φαίνεται πως κάτι σοβαρό έχει ξεκινήσει.

Έχουμε λοιπόν πολλές λεπτομέρειες για το συγκεκριμένο έργο. Η μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων εκπονήθηκε από τον ΟΣΕ και δημοσιοποιούνται πλέον πάρα πολλά τεχνικά και άλλα στοιχεία:

Πρόκειται λοιπόν για την κατασκευή μιας μονής ηλεκτροδοτούμενης γραμμής μήκους 173,7 χιλιομέτρων

Το σημείο εκκίνησης αυτής της γραμμής θα είναι από τον οικισμό Νέας Φιλαδελφείας του δήμου Ωραιοκάστρου όπου θα συναντάει την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης – Κιλκίς και θα καταλήγει στο νέο εμπορικό λιμάνι της Καβάλας «Φίλιππος Β’» στη Νέα Καρβάλη. Στην διαδρομή αυτή θα κατασκευαστούν και θα λειτουργήσουν οκτώ νέοι  σιδηροδρομικοί σταθμοί. Θα είναι οι σταθμοί: Καβαλλαρίου, Λαγκαδικίων, Νέας Μάδυτου, Βρασνών, Αμφίπολης, Ποδοχωρίου, Αυλής και Αμυγδαλεώνα.

Το έργο περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή 30 σιδηροδρομικών γεφυρών συνολικού μήκους 8,77 km, 23 σηράγγων συνολικού μήκους 22,23 km και 71 ανισόπεδων διαβάσεων. Οι συρμοί θα αναπτύσσουν ταχύτητα της τάξεως των 160 – 200 χλμ/ώρα. Σε μία ώρα λοιπόν Καβάλα – Θεσσαλονίκη με το τρένο. Το λέμε τώρα. Θα το ζήσουμε άραγε;

Σε διαβούλευση η σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης- Καβάλας

Σε διαδικασία διαβούλευσης είναι από την προηγούμενη εβδομάδα η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου «Νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης- Αμφίπολης- Νέας Καρβάλης». Το μεγάλο έργο του ΟΣΕ ουσιαστικά συνδέει σιδηροδρομικά τη Θεσσαλονίκη με την Καβάλα.

Βασικά αποσπάσματα του πολυσέλιδου κειμένου αναφέρουν τα ακόλουθα: Η σκοπιμότητα της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής Θεσσαλονίκης – Αμφίπολης – Νέας Καρβάλης είναι η μείωση του συνολικού μήκους του Σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης και επομένως η αύξηση της εμπορευματικής χωρητικότητας του δικτύου, η ανάδειξη του Εμπορικού Λιμένα της Καβάλας (Νέα Καρβάλη), η ανάπτυξη συνδυασμένων εμπορικών μεταφορών, η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης με Βουλγαρία και Τουρκία, η εξασφάλιση διαλειτουργικότητας του σιδηροδρομικού διαδρόμου και η κατάργηση των ισόπεδων οδικών διελεύσεων. Το έργο θα συμβάλλει επίσης στην ενίσχυση τόσο του τουρισμού, όσο και γενικότερα στην οικονομική ανάπτυξη του συνόλου της χώρας, δεδομένου ότι θα εξασφαλίσει τη διαλειτουργική διασύνδεση του Λιμένα Πειραιά και των αστικών κέντρων της χώρας, με το αεροδρόμιο Σπάτων, με τις υπόλοιπες πόλεις της Κεντρικής και Βόρειας Ελλάδας καθώς και με το λιμάνι της Πάτρας μέσω της επικείμενης ένταξης της γραμμής Αθήνας- Πάτρας στο βασικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η κατασκευή της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής φιλική προς το περιβάλλον λόγω της ηλεκτροκίνησής της, της γρήγορης και ασφαλούς μετακίνησης και της διασυνδεσιμότητας της γραμμής. Θα επιφέρει σημαντική μείωση στο χρόνο μετακίνησης στη Βόρεια Ελλάδα, την υπόλοιπη χώρα και τις γειτονικές χώρες.

Το συνολικό μήκος της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής, ανέρχεται σε 173,692 km. Πρόκειται για μονή σιδηροδρομική γραμμή, ηλεκτροδοτούμενη, με πλάτος διατομής τα 7,50m (Α΄ φάση διπλής μελλοντικής γραμμής). Στις περιπτώσεις όπου προβλέφθηκε από σήμερα διπλή γραμμή (μόνο στα έργα υποδομής) το πλάτος της διατομής ανέρχεται στα 11,6 m.

Η ταχύτητα μελέτης της σιδηροδρομικής γραμμής είναι 160-200 km/h (200 km/h σε όλο το μήκος της γραμμής με εξαίρεση την περιοχή στο Σ.Σ. Αμφίπολης όπου για λόγους αποφυγής των αρχαιολογικών χώρων και του δικτύου υψηλής τάσης του ΑΔΜΗΕ η χάραξη για ταχύτητα 180 km/h επιβατικής αμαξοστοιχίας σε συνδυασμό με 80 km/h εμπορευματικής).

Σχετικά με τα επιμέρους τεχνικά έργα, προβλέπονται τα εξής: Κάθετο οδικό δίκτυο συνολικού μήκους 24,909 km. Παράπλευρο οδικό δίκτυο και οδοί στομίων σηράγγων συνολικού μήκους 120,684km. 8 Σιδηροδρομικοί Σταθμοί: Καβαλλαρίου, Λαγκαδικίων, Νέας Μάδυτου, Βρασνών, Αμφίπολης, Ποδοχωρίου, Αυλής και Αμυγδαλεώνα. 2 Σιδηροδρομικές Στάσεις: Δρύμου και Λουτρών Βόλβης. 30 σιδηροδρομικές γέφυρες συνολικού μήκους 8,767 km. 1 οδική γέφυρα μήκους 35 m. 23 σήραγγες συνολικού μήκους 22,230 km. 9 σήραγγες διαφυγής συνολικού μήκους 5,678 km. 494 νέοι οχετοί (σωληνωτοί και κιβωτοειδούς διατομής) διαφόρων διαστάσεων.71 ανισόπεδες διαβάσεις. Προβλέπονται επιπλέον τεχνικά έργα προστασίας όπως τοίχοι αντιστήριξης, και 2 περιπτώσεις πασσαλότοιχων. Τα μήκη των εν λόγω τεχνικών έργων κυμαίνονται μεταξύ 30 και 880m και τα μέσα ύψη τους μεταξύ 4 και 10m. Το εύρος κατάληψης του έργου εκτιμάται σε 8.000 στρέμματα. Τμήμα του έργο υλοποιείται εντός του Αισθητικό Δάσους Καβάλας και του Προστατευτικού Δάσους Καβάλας.

Η χάραξη ως προς το Ν. Καβάλας προβλέπει τα ακόλουθα:  Εν συνεχεία με βορειοανατολική πορεία κινείται βόρεια της Εγνατίας Οδού στον κάμπο της Πιέριας κοιλάδας, ανάμεσα στα Όρη Παγγαίο και Σύμβολο (ΠΕ Καβάλας). Περί τη ΧΘ 148+000 εξέρχεται της Πιέριας κοιλάδας και με σήραγγα διέρχεται το Σύμβολον όρος από όπου καταλήγει στο νότιο τμήμα των τεναγών Φιλίππων. Περί τη ΧΘ 162+000 διαμορφώνονται σήραγγες ώστε το έργο να διέλθει βορείως των υψωμάτων της Καβάλας. Το πέρας το έργου διαμορφώνεται στην κάμπο της Νέας Καρβάλης βορειοδυτικά οικισμού.

Σύνδεση με το σιδηροδρομικό έργο νέο Λιμάνι- Τοξότες:  Το υπό μελέτη έργο αποτελεί τμήμα της γραμμής Θεσσαλονίκης – Τοξοτών Ξάνθης και το πέρας του (ΧΘ 173+691,58) ταυτίζεται με τη ΧΘ 66+500 του τμήματος Νέα Καρβάλη – Τοξότες, η οριστική μελέτη του οποίου είναι υπό εκπόνηση στο πλαίσιο σχετικής ανάθεσης της ΕΡΓΟΣΕ. Σε αυτήν προβλέπονται τα ακόλουθα:  Η νέα ΣΓ ξεκινάει από την περιοχή του οικισμού της Νέας Καρβάλης, όπου προβλέπεται Σιδηροδρομική στάση που θα εξυπηρετεί τον οικισμό και συνεχίζει προς τους οικισμούς Πέρνη και Γραβούνα για την εξυπηρέτηση των οποίων έχει προβλεφθεί σιδηροδρομικός σταθμός. Στη συνέχεια, οδεύοντας στο μεγαλύτερο μήκος της παράλληλα με την Εγνατία Οδό συναντά τη υφιστάμενη ΣΓ Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης στην περιοχή Τοξοτών Ξάνθης στο ύψος της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης. Η νέα Σιδηροδρομική Γραμμή θα έχει συνολικό μήκος 31,8 km, θα είναι μονή, κανονικού εύρους (1,435 m), με ταχύτητα Μελέτης 160 km/h. Μικρότερη ταχύτητα Μελέτης θα εφαρμοστεί στις συνδέσεις του Εμπορικού Λιμένα Καβάλας, της ΒΙΠΕ Καβάλας και της Βιομηχανίας Φωσφορικών Λιπασμάτων με την Κύρια Γραμμή. Σε όλο το μήκος του έργου η διασταύρωση της Σιδηροδρομικής Γραμμής με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο θα γίνεται με Ανισόπεδες Διαβάσεις.

 

 

 

Προηγούμενο άρθρο

Δηλώσεις του Β.Παππά για τη διάσωση του Πρίνου - Σχολιάζει και τον άγονο διαγωνισμό της Δημωφέλειας

Επόμενο άρθρο

Εντείνονται οι προετοιμασίες για την επαναλειτουργία στην εστίαση