Σε τροχιά αναδιοργάνωσης εισέρχεται ο ελληνικός σιδηρόδρομος, ο οποίος, έχοντας πλέον στο ενεργητικό του την ηλεκτροκίνηση σε μεγάλο τμήμα του δικτύου, αναζητεί τρόπους βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών. Η μετατροπή του ελληνικού σιδηροδρόμου σε βασικό μέσο μετακίνησης επιβατών και μεταφοράς αγαθών απαιτεί σταθερή πολιτική και λήψη γενναίων αποφάσεων από πλευράς πολιτικής ηγεσίας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι σε εξέλιξη βρίσκεται η εκπόνηση ενός συνολικού στρατηγικού σχεδίου που θα αναβαθμίσει το προϊόν που προσφέρει ο ελληνικός σιδηρόδρομος παρέχοντας αξιόπιστες υπηρεσίες προς επιβάτες και επιχειρήσεις. Το βλέμμα είναι στραμμένο στις εμπορευματικές μεταφορές οι οποίες είναι εκείνες που μπορούν να ενισχύσουν την κερδοφορία των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο δίκτυο. Εμφαση δίνεται και στη μετατροπή της επιβατικής μεταφοράς του ΟΣΕ σε ανταγωνιστική – εναλλακτική, κυρίως για τη σύνδεση μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Οι προσπάθειες επικεντρώνονται σε αυτή τη φάση τόσο στην ομαλοποίηση των διαδικασιών εντός του ΟΣΕ όσο και της ΕΡΓΟΣΕ, προκειμένου να εκπονηθεί και να τεθεί άμεσα σε εφαρμογή ένα πλήρες πλάνο συντήρησης του δικτύου, να ολοκληρωθούν τα έργα που τρέχουν στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας, να δρομολογηθούν τα έργα στο τμήμα Κιάτο – Πάτρα, αλλά και η ωρίμανση του έργου για τη νέα γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες Ξάνθης (ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία) που θα μειώσει θεαματικά τους χρόνους των δρομολογίων μεταξύ Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης. Για το τελευταίο, θα καταβληθεί προσπάθεια να ενταχθεί στο τρέχον ΕΣΠΑ. Σημειώνεται ότι οι σχετικές μελέτες είναι ήδη σε εξέλιξη, τόσο από τον ΟΣΕ όσο και από την ΕΡΓΟΣΕ.
Ταυτόχρονα, το υπουργείο Υποδομών προσπαθεί να βάλει μια τάξη στα οικονομικά του ΟΣΕ, καθώς αποτελεί προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού αλλά και για την ανάδειξη του σιδηροδρομικού τομέα ως βασικού παίκτη στην αγορά μεταφορών της χώρας. Στο επίκεντρο των προσπαθειών βρίσκονται αυτή τη στιγμή οικονομικές εκκρεμότητες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ απέναντι στον ΟΣΕ. Ειδικότερα, ο οργανισμός ζητεί από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ την κάλυψη υποχρεώσεων που αφορούν καθυστερήσεις για τους μήνες Αύγουστο έως Δεκέμβριο 2017 αλλά και ολόκληρο το 2018. Σε δύο έγγραφα με τίτλο «Σύστημα ενθάρρυνσης επιδόσεων», ο ΟΣΕ αποστέλλει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναλυτικούς πίνακες για τις οφειλές που προκύπτουν και δεν έχουν καταβληθεί, ζητώντας την άμεση έκδοση σχετικών τιμολογίων από την ιταλική πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Να σημειωθεί ότι οι σχέσεις ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ «δοκιμάζονται» από τη στιγμή που ολοκληρώθηκε η πώληση, με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αποδίδει ευθύνες στον ΟΣΕ για την κακή συντήρηση του δικτύου και τον ΟΣΕ από την πλευρά του να κατηγορεί την ιδιωτική πλέον σιδηροδρομική εταιρεία ότι δεν προχωρεί στις επενδύσεις που είχε δεσμευτεί πριν από την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Πέραν του νοικοκυρέματος των οικονομικών του οργανισμού, βασικός στόχος είναι η ολοκλήρωση των εκκρεμοτήτων σε επίπεδο έργων και συντήρησης του δικτύου. Κυρίαρχο στοίχημα αποτελεί η εντατικοποίηση των ρυθμών εκτέλεσης των υφιστάμενων έργων, με στόχο την παράδοση σε εκμετάλλευση των επιμέρους υλοποιούμενων επενδύσεων, αλλά και την απρόσκοπτη εξέλιξη των συμβασιοποιημένων έργων της προγραμματικής περιόδου 2014-2020. Ακολουθεί η ανάγκη επιτάχυνσης της διαδικασίας δημοπράτησης και συμβασιοποίησης είτε έργων που προβλέπεται να υλοποιηθούν στο πλαίσιο της προγραμματικής περιόδου 2014-2020 είτε μελετών που ωριμάζουν μελλοντικά έργα.
Οι εκκρεμότητες
Μεταξύ των έργων που εκκρεμούν είναι η παράδοση του τμήματος Πειραιάς – Τρεις Γέφυρες – ΣΚΑ, το Οινόη – Χαλκίδα καθώς και το Θριάσιο – Ικόνιο που είναι σε φάση δοκιμών και συντήρησης.
Σε εξέλιξη επίσης είναι η ολοκλήρωση των εργασιών ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και φυτοτεχνικών εργασιών στη νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων στo τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2019. Σε εξέλιξη βρίσκεται και η εγκατάσταση συστήματος ETCS (European Train Control System) – level 1 και εργασιών ανάταξης σηματοδότησης επί γραμμής στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη –
Προμαχώνας. Η ολοκλήρωση του έργου αυτού θα σημάνει τον σημαντικό περιορισμό του χρόνου διαδρομής στον παραπάνω άξονα και θα επιτρέψει τη διεξαγωγή του ταξιδιού Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 10 λεπτά.
(Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)