Μια πολύ ενδιαφέρουσα ανακοίνωση εξέδωσε την Κυριακή ο Σύλλογος Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας «συν Αθηνά». Πρόκειται ουσιαστικά για μία επιστολή που ο Σύλλογος απευθύνει στους υποψήφιους δημάρχους αλλά κυρίως στο εκλογικό σώμα. Το κείμενο της επιστολής αναφέρει τα εξής:
Με την αφορμή των επερχόμενων ποικίλων εκλογών και έχοντας πραγματοποιήσει τρία πανελλήνια συνέδρια Πολιτικής Φιλοσοφίας από το 2014 θα θέλαμε ως διοικητικό συμβούλιο του Συλλόγου Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας «συν Αθηνά» (i) να ευχηθούμε καλή επιτυχία σε όλους τους πολιτικοϊδεολογικούς χώρους και τις ομάδες που αγωνίζονται για το κοινό καλό, (ii) να καταθέσουμε την απορία μας όσον αφορά το με ποιο ορθολογιστικό κριτήριο θα κληθούν πάλι οι ψηφοφόροι να ψηφίσουν. Ποιο κριτήριο ψήφου προτείνει ακριβώς το υπάρχον πολιτικό σύστημα; Με ποιο κριτήριο πρέπει να επιλέξει κανείς τον έναν ή τον άλλο χώρο έναντι των υπολοίπων; Να αναλύσουμε την απορία μας σε λίγα μόνο ενδεικτικά ερωτήματα, π.χ. για τις δημοτικές εκλογές. Οι πολιτευτές:
-Ξέρουν τα τρέχοντα προβλήματα του κάθε Δήμου;
-Ξέρουν τις γειτονιές του κάθε Δήμου;
-Ξέρουν την τοπική ιστορία επαρκώς, την πρόσφατη;
-Ξέρουν σε ποια προγράμματα συμμετέχει ο Δήμος;
-Ξέρουν σε ποια προγράμματα θα μπορούσε να συμμετέχει ο Δήμος στο μέλλον;
-Ξέρουν επαρκώς Αγγλικά; Αν χρειαστεί να μιλήσουν με ξένους εκπροσώπους.
-Ξέρουν επαρκή μαθηματικά; Πώς θα διαχειριστούν ή θα ελέγξουν τα οικονομικά;
Το θέμα αφορά όλες τις διαδικασίες ανάδειξης ηγεσίας και ιδιαίτερα με παραπλήσια ερωτήματα τις εθνικές. Το σύστημα δεν διασφαλίζει τους ψηφοφόρους, απλά κολακεύει, ότι να, συναποφασίζουμε. Πώς θα συνεννοηθούν και θα συναποφασίσουν άνθρωποι χωρίς μικρή τουλάχιστον ενιαία βάση γνώσης για το συγκεκριμένο έργο; Υπάρχει κενό προετοιμασίας των πολιτευτών για το οποίο δεν προνοεί το πολιτειακό σύστημα. Άρα το πολιτικό σύστημα έχει λογικό κενό και δεν προστατεύει ούτε τους πολίτες, ούτε τους πολιτευτές. Να πούμε ότι έχει περιθώριο βελτίωσης. Η ενιαία εκπαίδευση των αιρετών θεσμικά σε βασικά έστω πράγματα είναι κατεύθυνση που υποδεικνύει τόσο η αρχαία ελληνική φιλοσοφία, όσο και η κοινή λογική.
Επειδή δεν αναμένουμε θαύματα, αυτή τη στιγμή το μόνο που μπορεί να γίνει, είναι ο κάθε χώρος να μεριμνήσει αυτόβουλα για την περαιτέρω επιμόρφωση και ενημέρωση των ανθρώπων του με συναντήσεις, που στόχο θα έχουν την προετοιμασία για τον πολιτικό ρόλο και όχι απλά για το πως θα εκθέσουμε καλύτερα τις υπόλοιπες παρατάξεις. Σε δεύτερη φάση χρειάζεται αυστηρός—αυστηρότατος—επιμερισμός έργου και μεταξύ των ομάδων, ανάθεση καθηκόντων σε όλους και κατά το δυνατό σύμπνοια σε κάποια έστω θέματα. Μεσοπρόθεσμα είναι απαραίτητη νομίζουμε η συγκρότηση ενιαίου φορέα που θα διασφαλίζει το ελάχιστο της καταλληλότητας των υποψηφίων, από τους οποίους καλούνται να επιλέξουν οι ψηφοφόροι ποιοι θα τους εκπροσωπήσουν. Οι εκλογές δεν είναι αφορμή νίκης και ήττας, αλλά διαδικασία ανάδειξης ανθρώπων και ομάδων για το ανώτατο κοινωνικό λειτούργημα. Η πολιτική είναι η πρώτη ιεραρχικά των επιστημών, γιατί αυτή επιτρέπει την ύπαρξη των υπολοίπων. Η εφαρμοσμένη πολιτική, ναι, έχει και γνωστικό αντικείμενο. Αυτό λείπει ή χειρότερα, είναι προαιρετικό, όχι ενιαίο. Σε κάθε περίπτωση ο πολίτης δεν έχει τρόπο να το διαπιστώσει. Κατά τον Σωκράτη η αρετή είναι γνώση. Όμως ακόμη και αν δεν είναι όλη η αρετή γνώση, ας εξασφαλίσουμε τουλάχιστον αυτήν που είναι γνώση. Όχι απαραίτητα σαν πτυχία και σπουδές, αλλά κάτι σαν δίπλωμα οδήγησης, για ασφαλή πλοήγηση στον πολιτικό χώρο.
Καταθέτουμε λοιπόν τη φιλοσοφική απορία μας και ευχόμαστε καλή δύναμη σε όλους. Την αρχαία ελληνική φιλοσοφία χαρακτηρίζουν σχέσεις όχι ίσης απόστασης, αλλά ίσης εγγύτητας με όλους τους πολιτικοϊδεολογικούς χώρους. Δεν είναι κριτική, αλλά κατεύθυνση βελτίωσης και όχι απαξίωσης των διαδικασιών του πολιτικού βίου. Αν υπάρχουν και άλλες κατευθύνσεις, θα χαρούμε να τις ακούσουμε.
Από το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας «συν Αθηνά»