Ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος είχε συνάντηση σήμερα Τετάρτη 5 Απριλίου 2023 με δωδεκαμελή αντιπροσωπεία εργαζομένων στα «Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα» Α.Β.Ε.Ε., τους Βουλευτές Αχαΐας της Ν.Δ. κ.κ. Άγγελο Τσιγκρή, Ανδρέα Κατσανιώτη και Χριστίνα Αλεξοπούλου, του ΣΥΡΙΖΑ κ. Κωνσταντίνο Μάρκου και την κ. Ζαχαρούλα Νταλέ ως εκπρόσωπο της κ. Αθανασίας Αναγνωστοπούλου, του ΚΚΕ κ. Νικόλαο Καραθανασόπουλο, καθώς και τη Βουλευτή Β3 Νοτίου Τομέα του ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ κ. Τόνια Αντωνίου.
Συζητήθηκαν ζητήματα που αφορούν στη βιωσιμότητα των ΕΑΣ, ειδικά σε ό,τι αφορά τη λειτουργία της παραγωγικής μονάδας του Αιγίου. Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας ενημέρωσε επίσης για προτάσεις, λύσεις και εισηγήσεις που έχουν εκπονηθεί από τα Γενικά Επιτελεία προκειμένου να ενισχυθούν οι παραγωγικές δραστηριότητες της εταιρείας.
Ομιλία ΥΕΘΑ Νικόλαου Παναγιωτόπουλου στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής για την κύρωση ΜοΑ ΥΠΕΘΑ – NCIA για δραστηριότητες C4ISR
O Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος απηύθυνε ομιλία κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Μόνιμης Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής με θέμα: «Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας «Κύρωση του Μνημονίου Συμφωνίας (ΜοΑ) μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Οργανισμού Επικοινωνιών και Πληροφορικής του ΝΑΤΟ (NCIO) εκπροσωπούμενου από την Υπηρεσία Επικοινωνιών και Πληροφορικής του ΝΑΤΟ (Υπηρεσία NCIA) όσον αφορά στη συνεργασία σε δραστηριότητες συσκέψεων, διοίκησης, ελέγχου, επικοινωνιών, πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης (C4ISR Activities)».
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: «Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε. Θα προσπαθήσω να μην πω πολλά, κυρίως τα περισσότερα να τα πω για την υπό συζήτηση Διεθνή Συνθήκη που καλούμαστε να κυρώσουμε.
Ήμουν λίγο υποψιασμένος ότι μία συνεδρίαση της Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας για την κύρωση μιας Διεθνούς Συνθήκης, όπως είναι η κοινοβουλευτική πεπατημένη ανάμεσα στις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας είναι και οι κυρώσεις από τη Βουλή των Ελλήνων των διεθνών συμφωνιών, των διεθνών συνθηκών και θα έπρεπε να είναι μία απλή, απλούστατη διαδικασία όπου οι εκπρόσωποι των Κομμάτων, οι Εισηγητές, τοποθετούνται στα θέματα αυτά.
Περίμενα λοιπόν ότι λίγο πολύ αυτή η διαδικασία θα διολίσθαινε, επιτρέψτε μου τον όρο, σε μία εφ’ όλης της ύλης συζήτηση επί παντός επιστητού, ακόμα και για τις διαθεσιμότητες των «Μιράζ» -λες και κανείς δεν ξέρει ότι τα «Μιράζ» ήταν «καθαρισμένα», για να το πω λαϊκά, μέχρις ότου ψηφίσαμε, συμφωνήσαμε, περάσαμε από τη Βουλή και αρχίσαμε να υλοποιούμε την Σύμβαση εν Συνεχεία Υποστήριξης ώστε να αρχίσουν να ρέουν τα ανταλλακτικά και να αρχίσουν σιγά – σιγά να βελτιώνονται οι διαθεσιμότητες. Όποιος έχει καμία άλλη άποψη επ’ αυτού, δεν έχει παρά να επισκεφτεί την Τανάγρα και να διαπιστώσει εκεί την κατάσταση, αλλά και τον αντίκτυπο στην ψυχολογική κατάσταση των χειριστών, των Αξιωματικών, του προσωπικού της Τανάγρας που μαζί με τα «Rafale» που προστίθενται μήνα με το μήνα έχουν πραγματικά δημιουργήσει ατμόσφαιρα ευφορίας και ηθικής ανάτασης σ’ αυτήν την εμβληματική Βάση της Πολεμικής Αεροπορίας.
Επειδή έγιναν αυτά λοιπόν κι όχι επειδή δεν έγιναν, συνέβη αυτή η μεγάλη μεταβολή. Άκουσα βέβαια, δεν θα μπορούσα να μην ακούσω, και ένα φιλιππικό εναντίον του ΝΑΤΟ, από τον συνάδελφο του ΚΚΕ. Είναι γνωστή η διάσταση στις απόψεις μας, όμως το γεγονός ότι Ευρωπαϊκές χώρες προστρέχουν να ενταχθούν στη Συμμαχία ως Κράτη – Μέλη και επικρατεί, αγωνιώντας μάλιστα για την σύμφωνη γνώμη όλων των εταίρων στο ΝΑΤΟ όσο γίνεται πιο γρήγορα, επιβεβαιώνει το ότι αυτή η Συμμαχία δεν είναι εις βάρος της αρχιτεκτονικής ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν είναι εις βάρος της ασφάλειας και του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά σε γεωπολιτικά ασταθείς και δυνητικά επικίνδυνους καιρούς την διασφαλίζει, από την ύπαρξή της και μόνο. Από εκεί και πέρα ξέρετε, ξέρουμε ότι στο πλαίσιο του ανήκειν σε μία Διεθνή Συμμαχία υπάρχει ένα πλέγμα υποχρεώσεων δίπλα στο πλέγμα των δικαιωμάτων και στο πλαίσιο των υποχρεώσεών μας ως Κράτη-Μέλη της Συμμαχίας κυρώνουμε και σήμερα τη Συνθήκη αυτή.
Δύο μόνο σχόλια για Τουρκία, δεν είναι απαραίτητο να πω περισσότερα. Θεωρώ ότι όταν υπάρχει μία ευκαιρία για βελτίωση του κλίματος μεταξύ των δύο χωρών έστω και από μία τραγική αφορμή όπως οι καταστροφικοί σεισμοί, οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε αυτή την ευκαιρία. Χθες έκανα ταξίδι, διαπίστωσα από κοντά την πάρα πολύ δύσκολη κατάσταση που επικρατεί στις σεισμόπληκτες περιοχές, αλλά και μια τεράστια προσπάθεια που γίνεται για τη στήριξη αυτών που υποφέρουν και είναι πάρα πολλοί, εκατοντάδες χιλιάδες ίσως και εκατομμύρια από την Τουρκική Κυβέρνηση, μέσα σε δύσκολες συνθήκες.
Δεν υπάρχει κανένα κέντρο που να επιδιώκει, να το πω έτσι, αυτή την προσέγγιση. Πολλοί θα ήθελαν να δουν αυτή την προσέγγιση, ιδίως στο πλαίσιο της Συμμαχίας, αφού η άμβλυνση της έντασης ανάμεσα σε δύο χώρες που ανήκουν στην ίδια Συμμαχία εξασφαλίζει λίγο-πολύ καλύτερες συνθήκες σταθερότητας κυρίως στη Νοτιοανατολική Πτέρυγα του ΝΑΤΟ.
Αυτή όμως ήταν μία καθαρά ελληνική πρωτοβουλία και φυσικά δεν σημαίνει απολύτως τίποτα όλη αυτή η βελτίωση, η ορατή εξάλλου στις συμπεριφορές των γειτόνων βελτίωση του κλίματος όσον αφορά στη συνέχιση μάλλον της εντατικής προσπάθειας για να ενδυναμωθεί ακόμα περισσότερο το αποτρεπτικό αποτύπωμα, η αποτρεπτική ισχύς της χώρας, μέσα από την προσπάθεια ενίσχυσης των συνολικών δυνατοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων. «Και τούτο ποιείν κακείνο μη αφιέναι» όπως λένε οι Αρχαίοι, συνεχίζουμε λοιπόν σε αυτές τις δύο κατευθύνσεις, οφείλουμε όμως να αναζητήσουμε στο πλαίσιο των σχέσεων καλής γειτονίας τη βελτίωση στο κλίμα.
Όσον αφορά στη συνεδρίαση της Παρασκευής στην Επιτροπή Εξοπλισμών, αυτό το Πρόγραμμα το οποίο όπως καταλαβαίνετε εξελίσσεται και είμαστε, να το πω έτσι, μπροστά σε ανακοινώσεις όσον αφορά το πώς δρομολογούνται τα επόμενα βήματα από δω και πέρα, δεν είναι κάτι καινούριο, δεν είναι κάτι χθεσινό. Το Πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των ΜΕΚΟ προσπαθούμε να το φέρουμε εν πάση περιπτώσει σε μία φάση υλοποίησης εδώ και πάρα πολύ καιρό, έχουμε πάρει τις αποφάσεις, είναι παλιό και γνωστό πρόγραμμα. Ο πρώτος λόγος πάντα όσον αφορά στις αποφάσεις ανήκε, όπως σε όλες τις μεγάλες αποφάσεις περί τα Εξοπλιστικά, στο αρμόδιο Επιτελείο, άρα στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού.
Το Γενικό Επιτελείο του Ναυτικού έκανε όλες τις διαπραγματεύσεις αυτό το διάστημα. Κατέληξε στην επιλογή αυτού που θα υλοποιήσει τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής. Προφανώς από εδώ και πέρα θα αρχίσει ένας τεχνικός διάλογος για την εξειδίκευση των όρων υλοποίησης αυτού του προγράμματος που θα χρειαστεί αρκετό χρόνο να λήξει, να φτάσει μάλλον σε κάποιο τελικό πόρισμα. Πρόκειται για ένα διάστημα αρκετών μηνών ώστε από εκεί και πέρα να προχωρήσουμε στην υλοποίηση.
Επομένως βρισκόμαστε στην εξέλιξη της διαδικασίας και σε αυτό το σημείο ερχόμαστε να ενημερώσουμε την Βουλή. Δεν φέρνουμε αιφνιδιαστικά δέσμη προγραμμάτων προς υλοποίηση. Θα μπορούσαμε να φέρουμε πολλά δεν το κάνουμε, δεν είναι άλλωστε και ο καιρός αυτός.
Φέρνουμε αυτό το θέμα μαζί με ένα ακόμα Πρόγραμμα, θα έλεγα ήσσονος σημασίας το οποίο έχει κάποια σημασία, έχουμε κάποιους λόγους να επισπεύσουμε τώρα. Αφορά στην κατασκευή μπαταριών πάντα επ’ ωφελεία του Πολεμικού Ναυτικού από την εταιρία που το κάνει, ελληνική εταιρία εδώ και πολύ καιρό.
Σκαραμαγκάς, ΕΑΣ, απόστρατοι, πολιορκία του Υπουργείου όπως άκουσα σήμερα. Το απόγευμα θα έχουμε τη συνάντηση, μια ακόμα συνάντηση για το θέμα των ΕΑΣ με τους εκπροσώπους των σωματείων εκεί. Έχουμε βρει κάποιες λύσεις στο Υπουργείο σε συνεννόηση με τα Γενικά Επιτελεία έτσι ώστε να δοθεί αυτή η ανάσα, αν θέλετε, γιατί κάθε παραγγελία προς τα ΕΑΣ στο εργοστάσιο του Αιγίου αποτελεί μια οικονομική ανάσα και δεν έχουμε κρύψει την διάθεσή μας να το κάνουμε για να βοηθήσουμε.
Θα ενημερωθούν σχετικά οι Βουλευτές της εκλογικής Περιφέρειας εκεί πέρα του εργοστασίου του Αιγίου και οι εκπρόσωποι των σωματείων το απόγευμα. Θεωρώ ότι οι όποιες αντιδράσεις θα εκτονωθούν γιατί θα προκύψει από τη συνάντηση αυτή το ασφαλές συμπέρασμα ότι το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και οι Ένοπλες Δυνάμεις βοηθούν εκεί που μπορούν, όπως μπορούν.
Όσον αφορά στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, υπάρχει έντονη ανασφάλεια η οποία επιτείνεται από το προεκλογικό κλίμα. Προσφέρεται αυτή η εποχή για κορώνες, αγώνες, διεκδικήσεις, αλλά από πίσω υπάρχει μία εύλογη αγωνία για το μέλλον. Όμως, θυμίζω ότι και τα δύο Ναυπηγεία, και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ήταν για πάρα πολλά χρόνια στο πουθενά.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ήταν σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης, προέκυψε ο επενδυτής και εν πάση περιπτώσει τώρα, αυτή τη στιγμή υπάρχει ένας επενδυτής. Υπάρχουν πολλά ερωτηματικά, αμφιβολίες, ως προς το μέλλον, αλλά εν πάση περιπτώσει υπάρχει επενδυτής, ο οποίος ήρθε στα ναυπηγεία, προχθές έλαβε η χώρα η σχετική εκδήλωση παραχώρησης των ναυπηγείων στον επενδυτή από τα Υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης που είναι άμεσα αρμόδια, ήταν άμεσα αρμόδια για τη διαδικασία μέχρι τώρα.
Ασφαλώς αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μία μεταβατική περίοδο όπου για να λύσουμε, ως Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, και το όποιο καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας των εργαζομένων, συνάψαμε ατομικές συμβάσεις με όλους, κατόπιν σχετικής επιθυμίας των εκπροσώπων του Σωματείου, προκειμένου να συνεχίσουν να εργάζονται για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού αφού υπάρχει δουλειά συντήρησης των πλοίων και των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού τόσο στα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά (εκεί δηλαδή επί τόπου), όσο και στο Ναύσταθμο της Σαλαμίνας.
Ασφαλώς και υπάρχουν επιμέρους θέματα. Είδα το Σωματείο προ ημερών, παρουσία του Αρχηγού Γενικού Επιτελείου Ναυτικού. Δόθηκαν εκεί κάποιες απαντήσεις, συμφωνήθηκαν κάποια επιμέρους ζητήματα. Προκύπτουν καινούρια από τα συμφωνηθέντα, αλλά η πρόθεσή μας είναι να συνεχιστεί ως έχει η κατάσταση όπου έρχεται το Υπουργείο και ικανοποιεί όσον αφορά το εργασιακό, να μην είναι στον αέρα δηλαδή οι εργαζόμενοι γι’ αυτό το διάστημα μέχρις ότου να αρχίσει να λειτουργεί το ναυπηγείο ή να καταλήξει ο επενδυτής στο σχήμα που θέλει να το λειτουργήσει. Ευχής έργον για εμάς είναι να μείνουν όλοι όσοι επιθυμούν να δουλέψουν. Από ό,τι καταλαβαίνω έχει υπάρξει ήδη ένα πρόγραμμα, κατά κάποιο τρόπο, εθελούσιας εξόδου κάποιων, άρα αυτοί που απομένουν, ευχής έργον, επιθυμία μας είναι να διατηρήσουμε θέσεις εργασίας, όμως να μην ξεχνάμε ότι ο επενδυτής έχει τα δικά του πλάνα. Θα επιχειρήσω να συναντηθώ μαζί του στις επόμενες μέρες για να προσπαθήσω, να αντιληφθώ τι ακριβώς είναι τα σχέδια που έχει για το ναυπηγείο. Θέλω να πιστεύω και επιμένω σε αυτό ότι πήρε ναυπηγείο για να συνεχίσει να το έχει ναυπηγείο, όχι μόνο επ’ ωφελεία των αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και των ευρύτερων αναγκών της Ελληνικής Ναυτιλίας.
Η πρόθεση δεν είναι να το μετατρέψει σε κάτι άλλο, αφού η ευκαιρία για την ανάταξη της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας νομίζω είναι προφανής κι έχει να κάνει και με την Ελευσίνα και με τον Σκαραμαγκά.
Εμείς εδώ είμαστε καίτοι δεν ήμασταν παρόντες στην τελετή παραχώρησης, στα πανηγυρικά και χαρμόσυνα δεν είμαστε παρόντες. Είμαστε όμως παρόντες στην επίλυση των προβλημάτων. Κι γι’ αυτό το πρόβλημα γίνεται μεγάλη προσπάθεια να επιλυθεί μέσα από τις δυνατότητες που παρέχει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Πολεμικό Ναυτικό.
Τέλος, να πω και εγώ δυο λόγια για την κύρωση. Πρόκειται για μία συμφωνία λοιπόν που συνομολόγησε το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας με τον Οργανισμό Επικοινωνιών και Πληροφορικής του ΝΑΤΟ, το NCYO, εκπροσωπούμενου από την Υπηρεσία Επικοινωνιών και Πληροφορικής του ΝΑΤΟ, την NCIA, αναφορικά με την συνεργασία στις δραστηριότητες σκέψεων διοίκησης ελέγχου επικοινωνιών, πληροφοριών επιτήρησης και αναγνώρισης. Τα αρχικά αυτών των λέξεων στην Αγγλική γλώσσα μας δίνει το C4ISR, για το οποίο έγινε αρκετός λόγος.
Το μνημόνιο λοιπόν συνεργασίας με τον Οργανισμό Επικοινωνιών και Πληροφορικής του ΝΑΤΟ έχει υπογραφεί στις Βρυξέλλες στις 26 Μαρτίου 2018 και 2 Απριλίου 2018. Έχει ως αντικείμενο τον καθορισμό των όρων διαδικασιών και λεπτομερειών που διέπουν την παροχή υπηρεσιών για τη υποστήριξη αυτών των συστημάτων, συσκέψεις διοίκησης ελέγχου επικοινωνιών, πληροφοριών, επιτήρησης αναγνώρισης, εκ μέρους της υπηρεσίας Επικοινωνιών και Πληροφορικής του ΝΑΤΟ προς τη χώρα μας.
Το Μνημόνιο λοιπόν αποτελεί μία συμφωνία – πλαίσιο, περιγράφει τους όρους αυτούς στο C4ISR, προβλέπει κυρίως τη σύναψη τεχνικών διευθετήσεων, τα λεγόμενα “technical arrangements”, με σκοπό την εξειδίκευση παροχής υπηρεσιών υποστήριξης σε αυτό το πλαίσιο.
Η πρώτη τεχνική διευθέτηση δεκαετούς διαρκείας έχει ήδη υπογραφεί από τη χώρα. Ειδικότερα, ρυθμίζονται λεπτομερώς τα πεδία και τομείς συνεργασίας των μερών. Περιλαμβάνουν σχεδιασμό, έρευνα, ανάπτυξης, τεχνικές δοκιμές, προμήθεια, εκπαίδευση, κάθε άλλο τομέα που αφορά στον κύκλο ζωής των συστημάτων στους τομείς του C4ISR, όπως πολύ σωστά επεσήμανε ο εισηγητής της πλειοψηφίας.
Ρυθμίζονται περαιτέρω τα ζητήματα διαχείρισης των σχετικών δραστηριοτήτων διά του καθορισμού των αρμοδίων φορέων υλοποίησης, καθορίζονται οι οικονομικές παράμετροι, οι γενικοί όροι των συμβολαίων που θα συναφθούν, καθώς και το θεσμικό πλαίσιο για τη διαχείριση αξιώσεων και ευθυνών που ενδέχεται να προκύψουν. Τα τετριμμένα δηλαδή, στάνταρ, πάγια στοιχεία κατά τη σύναψη παρομοίων συμβάσεων. Τέλος αποτυπώνονται οι όροι για την ασφάλεια των υλικών, των συστημάτων και των πληροφοριών, την προστασία δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, τη διάθεση των πληροφοριών σε τρίτα μέρη, καθώς και για απαλλαγές των εν λόγω υπηρεσιών από φόρους και δασμούς.
Γιατί κρίνεται επωφελής αυτή η συμφωνία για τη χώρα; Λίγο-πολύ αυτά τα περιέγραψα, τα σταχυολογώ:
1ον: Τίθεται το θεσμικό πλαίσιο κάτω από το οποίο θα καθορίζονται όλες οι διοικητικές διαδικαστικές οικονομικές και τεχνικές λεπτομέρειες παροχής των υπηρεσιών που περιγράφονται, καθώς και οι συμβατικές υποχρεώσεις των συμβαλλομένων. Καλό είναι να υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο γι’ αυτά.
2ον: Καθορίζονται οι αρμόδιοι παρακολούθησης κάθε αυτοτελούς έργου. Θα εκτελούν απογραφή των παρεχομένων υπηρεσιών και επιβεβαίωση των τιμολογήσεών τους. Έτσι θα αποφεύγεται η περίπτωση τιμολόγησης υπηρεσιών οι οποίες δεν έχουν παρασχεθεί.
3ον: Παρέχεται η δυνατότητα για χρησιμοποίηση ανεπτυγμένων προϊόντων της NCIA σε ελληνικά Συστήματα Εθνικής Άμυνας και αυτό ασφαλώς θα οδηγεί σε επίτευξη στενής διαλειτουργικότητας με το ΝΑΤΟ.
4ον: Παρέχεται η δυνατότητα στην NCIA να υποστηρίξει την εξ εξελίξει ανάπτυξη των ελληνικών συστημάτων για το C4ICR.
5ον: Καθιερώνεται δυνατότητα ανταλλαγής σχετικών τεχνικών πληροφοριών μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Οργανισμού NCIA.
6ον: Ενθαρρύνεται ο ρόλος της NCIA ως στρατηγικού εταίρου με την Ελληνική Δημοκρατία.
7ον: Δίνεται η δυνατότητα για χρησιμοποίηση λογισμικού του ΝΑΤΟ για υποστήριξη εκπαίδευσης και ασκήσεων, όπου η ομογενοποίηση όλων αυτών των λειτουργικών συστημάτων ακόμα και στο πλαίσιο της χρησιμοποίησης λογισμικών, όπως καταλαβαίνετε, έχει μία προστιθέμενη αξία για όλα τα Κράτη-Μέλη της Συμμαχίας και την καλύτερη τελική επιχειρησιακή απόδοση όλων των εμπλεκομένων. Και τέλος, καθιερώνεται η σχετική μεθοδολογία και η διαφάνεια καθότι οι δραστηριότητες που εκτελούνται στο πλαίσιο του μνημονίου αυτού θα καθοδηγούνται και θα διευθύνονται εκ μέρους των μερών από πλήρη διαχειριστική δομή που αποτελείται από ανώτερους αντιπροσώπους, διευθυντές προγραμμάτων κλπ. που ορίζονται από τα μέρη.
Νομίζω ότι δίκην επιλόγου μπορώ να τονίσω ότι κάθε συμφωνία αντίστοιχου περιεχομένου που συνάπτουμε με οργανισμούς και υπηρεσίες του ΝΑΤΟ ενδυναμώνει την αλληλεπίδρασή μας με τη Συμμαχία και τα Κράτη-Μέλη που είναι οι Σύμμαχοι και εταίροι μας. Κι επομένως τελικά η θέση της χώρας στη συμμαχία ισχυροποιείται. Αύριο θα έχουμε την ευκαιρία να τοποθετηθούμε στην Ολομέλεια.
Κατόπιν τούτων ζητώ την θετική ψήφο από τις κοινοβουλευτικές παρατάξεις για την ωφέλιμη για τη χώρα αυτή διεθνή συμφωνία. Σας ευχαριστώ. Ες αύριον τα σπουδαία».
Ύστερα από διευκρινιστικές ερωτήσεις που τέθηκαν από Βουλευτές ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης απάντησε τα εξής:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: «Μπορώ, κύριε Πρόεδρε; Έχω το λόγο; Ευχαριστώ. Λοιπόν, να αρχίσω από τον κύριο Παπαναστάση. Δεν θα στείλει η Ελλάδα “Leopard” 2A6 στην Ουκρανία. Έχει στείλει κάποια BΜP, πρέπει να στείλει και κάποια άλλα. Έχει στείλει πυρομαχικά διαφόρων διαμετρημάτων. Αν έχουμε δυνατότητες από το πλεόνασμα θα συνδράμουμε, γιατί από την πρώτη στιγμή έχουμε πει ότι συνδράμουμε κάθε αγώνα κατά κάθε αναθεωρητισμού. Κι αναρωτιέμαι αν αυτό είναι επ’ ωφελεία ή απέναντι στις εθνικές θέσεις, μάλλον είμαι πλήρως συνειδητοποιημένος ότι είναι υπέρ των εθνικών θέσεων σε κάθε μορφής αναθεωρητισμό, ασφαλώς και σε αυτόν του Πούτιν στην Ουκρανία, αλλά όχι μόνο σε αυτόν, είμαστε απέναντι. Αν κάποιος άλλος έχει κάποιο πρόβλημα να βγει να πει ότι δεν πρέπει να είμαστε απέναντι στον α’ ή το β’ αναθεωρητισμό αλλά να το σχετικοποιούμε λίγο. Είναι απόλυτη θέση και είναι απόλυτα επωφελής εθνική θέση.
Τώρα, από εκεί και πέρα αύριο έρχεται ο Ουκρανός Υπουργός Άμυνας για επίσκεψη. Φαντάζομαι ότι θα γίνει πολλή συζήτηση, πολύ σπέκουλα, πολλές αναλύσεις για το τι έρχεται να ζητήσει, αμάν, θα δώσουμε και αεροσκάφη, θα δώσουμε και τους S-300, θα δώσουμε το ένα, θα δώσουμε και το άλλο, θα οργιάσουν οι φήμες. Η θέση μας είναι από την πρώτη στιγμή σαφής και ξεκάθαρη. Δίνουμε ό,τι μπορούμε να δώσουμε, δεν δίνουμε τίποτα που θα αποδυνάμωνε εις το ελάχιστο τις δικές μας αμυντικές δυνατότητες δεδομένων των δικών μας εθνικών προκλήσεων ασφαλείας. Κι αν τα πράγματα βαίνουν κάπου καλύτερα, όσον αφορά στη διμερή σχέση με την Τουρκία, εν τούτοις ο σχεδιασμός μας ως προς αυτό είναι πάγιος και δεδομένος και δεν αλλάζει. Τώρα, από εκεί και πέρα είμαστε διατεθειμένοι να βοηθήσουμε όπου και όπως μπορούμε, αλλά μέχρι εκεί.
Με αυτές τις ξεκάθαρες προϋποθέσεις, προχθές είχα την ευκαιρία να το επαναλάβω ξανά για πολλοστή φορά σε αντιπροσωπεία από την Αμερικανική Γερουσία, που επισκέπτονται πλέον πολύ συχνά τη χώρα μας, και εκεί βρισκόμαστε.
Από εκεί και πέρα όσον αφορά την αγωνία του κυρίου Χατζηδάκη. Ναι, ξέρω πάρα πολύ καλά ποιο είναι το πνεύμα της Πρωθυπουργικής εξαγγελίας και με αυτό το πνεύμα συντάσσεται και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Αν επεκταθεί το επίδομα σε όλες τις ασκήσεις, πιθανόν να ανακύψει θέμα συμμετοχής στοιχείων και των άλλων Κλάδων στις ίδιες ασκήσεις και πιθανόν εξ αυτού του λόγου, να χρειαστεί μεγαλύτερο ποσό. Κάνουμε, όμως, υπολογισμούς έτσι ώστε να ικανοποιηθούν άπαντες.
Και θα ήθελα να είμαι ξεκάθαρος και σαφής σε αυτό. Έχουμε επεξεργαστεί σενάρια και εκδοχές της Κοινής Υπουργικής Απόφασης κι ανάλογα με τα ευρήματα και τις εισηγήσεις, αν θέλετε, της Οικονομικής Υυπηρεσίας και φυσικά πάντα σε συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομικών, προτιθέμεθα αν υπάρχει κάτι για διόρθωση να το διορθώσουμε. Σε κάθε περίπτωση το μέλημά μας είναι να ικανοποιηθούν όχι μόνο όμως στο Πολεμικό Ναυτικό, Δεν έρχομαι εδώ ως Υπουργός Ναυτικών, ο Τσώρτσιλ ήταν κάποτε Υπουργός Ναυτικών, είμαι Υπουργός Άμυνας, άρα αρμόδιος για όλες τις Ένοπλες Δυνάμεις και στο πλαίσιο αυτό στόχος μας και μέλημά μας είναι να μην αδικηθεί κανείς. Το επίδομα αυτό να καταβληθεί σε αυτούς που πασχίζουν, ασφαλώς, σε όλο το εύρος των Ενόπλων Δυνάμεων, ασφαλώς και στο Πολεμικό Ναυτικό.
Το δεδομένο είναι ότι η μερίδα του λέοντος από το ποσό που έχει προϋπολογιστεί, δηλαδή τα 19 από τα 25 εκατομμύρια προορίζονται για το Πολεμικό Ναυτικό αν χρειαστεί, όμως, να μεγαλώσουμε αυτό το ποσό θα το κάνουμε βέβαια σε συνεννόηση με τους αρμόδιους, δηλαδή το Υπουργείο Οικονομικών. Όμως εξαρχής ήταν σχεδιασμένο, η μερίδα του λέοντος αυτού του ποσού να διατεθεί στα πληρώματα του Πολεμικού Ναυτικού. Σας είπα, πιθανολογώ ότι αν βάλω με όλες τις ασκήσεις μέσα, θα προκύψουν και άλλες ανάγκες, επαναλαμβάνω όχι μόνο για το Πολεμικό Ναυτικό αλλά και για όλους τους Κλάδους. Προσπαθούμε να τις υπολογίσουμε και να κάνουμε τα «κουμάντα» μας, για να το πω έτσι σχηματικά.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, η Πρωθυπουργική εξαγγελία εφαρμόζεται στο ακέραιο. Αυτή είναι η δική μας θέση. Κάποιες μικρές βελτιώσεις και τεχνικές διευθετήσεις όταν και όποτε χρειάζονται ασφαλώς και θα γίνουν προς αυτό το σκοπό. Θέλω να μην υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία επ’ αυτού, κύριε συνάδελφε».
(ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ)