Τα μέτρα πρόληψης του κορωνοϊού επηρεάζουν και το χώρο του πολιτισμού μιας και όπως είναι γνωστό κρατούν πολύ καιρό τώρα κλειστά τα θέατρα και όχι μόνο. Η σημερινή μέρα είναι σημαντική για το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καβάλας αφού η πρεμιέρα του γίνεται μεν αλλά γίνεται όχι στο θέατρο αλλά διαδικτυακά.
Η παραγωγή του «Γυάλινος κόσμος» προετοιμάζεται από το Φθινόπωρο του 2019! Επηρεάζεται πολύ από τα μέτρα πρόληψης του κορωνοϊού. Η πρεμιέρα στο θέατρο «Αντιγόνη Βαλάκου» αναβάλλεται πολλές φορές.
Ως που επιλέγεται η διαδικτυακή διαδικασία και έτσι σήμερα και το Σαββατοκύριακο η παράσταση θα προβάλλεται μέσω διαδικτύου και εισιτηρίου που φυσικά είναι φθηνότερο. Στα 7 ευρώ.
Στο ραδιόφωνο της Πρωινής μίλησε μία από τους ηθοποιούς της παράστασης.
Η κ. Ελένη Μαβίδου (φωτογραφία) διηγήθηκε την εμπειρία που προηγήθηκε και το γεγονός ότι αλλιώς ξεκίνησαν οι πρόβες κι αλλιώς κατέληξαν.
Σημειώνει ότι αυτό που θα δούμε σήμερα και το σαββατοκύριακο από τις οθόνες του υπολογιστή μας (ή και του κινητού μας τηλεφώνου) δεν έχει τροποποιηθεί δηλαδή δεν έχει επηρεαστεί από το γεγονός ότι βιντεοσκοπήθηκε και προβάλλεται σε έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Οι δηλώσεις της ηθοποιού Ελένης Μαβίδου
-Μιλήστε μας για αυτή την “περιπέτεια” της παραγωγής, η οποία ξεκίνησε πριν 1 χρόνο. Πείτε μας πως ήταν τα πράγματα;
-Η παραγωγή του “Γυάλινου κόσμου” ξεκίνησε πολύ φυσιολογικά πριν από ακριβώς έναν χρόνο. Όσο πλησίαζε η πρεμιέρα του Μαρτίου και εφόσον υπήρξε αναβολή μιας
εβδομάδας, αντιλαμβανομασταν όλο και περισσότερο, οτι η παράσταση θα ανέβει δύσκολα παρουσία κοινού και με κανονικές συνθήκες. Είχαμε μια ελπίδα, στην δεύτερη απόπειρα του
Οκτωβρίου μήπως βελτιωθούν τα πράγματα και ανέβει η παράσταση, όμως αυτό δεν συνέβη. Πλέον μπαίνουμε και εμείς στις διαδικτυακές πρεμιέρες και σε μια εποχή που αυτό
ίσως αποτελεί μια νέα πραγματικότητα. Παρά τις δυσκολίες και τα εμφανή μειονεκτήματα,είναι μια ενδιαφέρουσα περίοδος που μπορεί θεατρικά να μας ωθήσει να
εξερευνήσουμε και άλλες πτυχές.
-Θα λέγαμε οτι το θέατρο έκανε τα πάντα για να αποφύγει τις διαδικτυακές πρεμιέρες, επιμένοντας σε πιο παραδοσιακά πράγματα, αλλά τελικά αποδείχθηκε οτι δεν μπορούσε να αποφευχθεί αυτό το πράγμα, που μπορεί να βγει και σε καλό.
-Φυσικά, ναι, έγιναν προσπάθειες και κινήσεις από το ΔΗΠΕΘΕ ώστε να ανέβει η παράσταση παρουσία κοινού. Όμως, όπως βλέπουμε, όλα ανα πάσα στιγμή μπορεί να ανατραπούν.Σίγουρα σε μια παράσταση είναι απαραίτητο το διαπροσωπικό, η παρουσία στον ίδιο χώρο την ίδια στιγμή, ταυτόχρονα και συλλογικά, όμως δυστυχώς αυτές είναι τώρα οι συνθήκες,ίσως η προσαρμογή γεννήσει κάτι καινούργιο. Όχι προς αντικατάσταση αλλά προς εξερεύνηση διότι σίγουρα όλοι ευελπιστούμε να επιστρέψουμε στις αίθουσες, για πάρα πολλούς λόγους.
-Το βλέπετε σύντομα να γίνεται αυτό;
– Δυστυχώς αυτό δεν μπορώ να το απαντήσω, απ’ οτι φαίνεται, μάλλον δεν θα είναι σύντομα.
-Πείτε μας για το έργο, για την παράσταση. Είναι ένα κλασσικό έργο του διεθνούς κλασικού ρεπερτορίου. Πώς το προσεγγίζει η παράσταση.
-Ο “Γυάλινος Κόσμος” είναι το πιο αυτοβιογραφικό έργο του Τένεσι Ουίλιαμς και διαβάζοντας το μπορούμε να εντοπίσουμε στοιχεία της ζωής του συγγραφέα. Ο Ουίλιαμσ μας προσκαλεί
στο σπίτι της οικογένειας Γουίνγκφιλντ, στο Σαίντ Λούις τη δεκαετία του 40, όπου η Αμάντα και τα δύο παιδιά της, ο Τόμ και η Λάουρα, συνεχώς ταλαντεύονται ανάμεσα στην
πραγματικότητα και το φαντασιακό. Ανάμεσα σε αυτό που είναι και σε αυτό που θα ήθελαν να είναι. Αφού συναντήσουμε τα πρόσωπα σε διάφορες στιγμές, στο τέλος του έργου
εμφανίζεται ο Τζίμ Ο’Κόνορ, πρώην συμμαθητής και νυν συνεργάτης του Τόμ, σαν μια υπόσχεση μιας άλλης ζωής. Σαν μια ελπίδα. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό θεατρικό με την πολύ σημαντική ιδιαιτερότητα οτι είναι έργο “μνήμης”, δεν πρόκειται για μια ρεαλιστική αποτύπωση. Η ιστορία εμφανίζεται μέσα από τα λόγια του Τομ,είναι ο αφηγητής αλλά και πρόσωπο του έργου. Τα λόγια του κατασκευάζουν την δράση. Τα πρόσωπα είναι σύμβολα, είναι μνήμες τους. Μας αφηγείται την δική του ιστορία και μέσα από τα λόγια του κατασκευάζεται επί σκηνής.
-Εσείς έχετε συνεργαστεί με το ΔΗΠΕΘΕ και τον Θοδωρή Γκόνη και άλλες φορές, κυρίως στην “Βιογραφία του Πατρογονικού¨ και πιο πρόσφατα, στην παραγωγή “Η φυλλάδα του Μεγαλέξανδρου”. Ποιές είναι οι εμπειρίες σας από αυτές τις συνεργασίες σας κυρίως με τον Θοδωρή Γκόνη αλλά και με το ΔΗΠΕΘΕ;
– Είχα πολύ ευχάριστες συνεργασίες μέχρι στιγμής με το ΔΗΠΕΘΕ και με τον κ. Γκόνη. Όπως φυσικά και με όλους του συντελεστές των παραστάσεων με τους οποίους συνθέτει στις
παραγωγές ο κ.Γκόνης. Είναι όλοι επαγγελματίες, πολύ συνεπείς και ενδιαφέρονται για το αποτέλεσμα και την ποιότητα των παραστάσεων. Έχω πολύ όμορφες εμπειρίες και από την
χειμερινή και από την καλοκαιρινή παραγωγή. Το κοινό της Καβάλας είναι πάντα θερμό και στηρίζει το θέατρο. Γίνονται πολύ όμορφες συνομιλίες ανάμεσα στο ΔΗΠΕΘΕ και το κοινό
που στηρίζει της παραστάσεις του.
– Η έδρα σας είναι η Θεσσαλονίκη;
-Ναι, όμως οι έδρες των ηθοποιών είναι κάτι σχετικό, καθορίζονται από το που βρίσκεται η εκάστοτε παράσταση.
-Παρά το γεγονός αυτής της λαίλαπας της πανδημίας, έχετε κάποια σχέδια για το άμεσο μέλλον;
-Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάτι σίγουρο, όχι. Προτεραιότητα μέχρι στιγμής ήταν να ολοκληρωθεί και να παρουσιαστεί ο “Γυάλινος Κόσμος”, να κλείσει αυτό το κεφάλαιο γιατί
έχουμε δουλέψει πολύ για αυτή την παράσταση. Από δω και πέρα με υπομονή θα δούμε πως θα εξελιχθούν τα πράγματα. Σίγουρα γίνονται συζητήσεις, αλλά μάλλον θα χρειαστεί
καιρός. Ίσως διαδικτυακά, θα φανεί.
– Πώς το διαχειριστήκατε διαδικαστικά; Κάνατε τις πρόβες, προετοιμάστε την παράσταση για το θέατρο και μετά την ξαναδουλέψατε για να βιντεοσκοπηθει και να
προβληθεί διαδικτυακά;
-Όχι, αν εννοείται αν αναπροσαρμόστηκε στην βιντεοσκοπηση, όχι δεν την ξαναδουλέψαμε με αυτή την έννοια. Δεν έγιναν κινηματογραφικές προσαρμογές, παρόλο που στην
προκειμένη περίπτωση αλλάζει το μέσο, που είναι πλέον η κάμερα. Θέλαμε να παραμείνει σε ροή παράστασης, με τον τρόπο που κατασκευάστηκε εξ αρχής.
-Πώς θα το περιγράφατε για έναν που θα επέλεγε να δει από το διαδίκτυο ; Πως θα περιγράφατε την εμπειρία ή την προσπάθεια ; Κάποια χαρακτηριστικά
προετοιμασίας του κοινού;
-Νομίζω οτι πλέον είμαστε πολύ εξοικειωμένοι με τις διαδικτυακές προβολές και τις διαδικτυακές παραστάσεις, λόγω κατάστασης και λόγω εποχής. Σίγουρα θα είναι
διαφορετικό από το να παρακολουθούμε μια θεατρική παράσταση, είναι με άλλους όρους, αλλάζει το μέσο. Ο καθένας νομίζω πως ξέρει τι χρειάζεται για την παρακολούθηση. Η
συγκέντρωση που χρειάζεται για να δούμε μια παράσταση, μια ταινία.. Από εκεί και πέρα οι λεπτομέρειες είναι του καθενός, να το απολαύσει όπως νομίζει καλύτερα. Ίσως, το μόνο που
θα έλεγα είναι να είναι κλειστά τα φώτα και καλός ο ήχος. Στο διάστημα 21:00 με 01:00 από τις 29/01 εώς και τις 31/01,με τον κωδικό του εισιτηρίου θα μπορεί κανείς να
παρακολουθήσει την παράσταση μας, όπως θέλει ο καθένας.
-Υπάρχει μια δυσάρεστη θα λέγαμε συγκυρία δηλαδή οτι και το Εθνικό Θέατρο αυτή την εποχή ανέβασε διαδικτυακά το ίδιο έργο. Επηρεάζει λέτε αυτό τη δική μας
παράσταση;
– Όχι, σίγουρα δε θα το χαρακτήριζα δυσάρεστο, είναι μια ευχάριστη και τυχαία συγκυρία . Τα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας και έργα κλασικα όπως ο “Γυάλινος Κόσμος” συνεχώς
επανέρχονται γιατί μας ενδιαφέρουν και μας προβληματίζουν βαθύτατα. Οπότε για μένα είναι κάτι θετικό, συνυπάρχουν ταυτόχρονα δύο παραστάσεις συζητόντας το ίδιο θέμα, το
ίδιο έργο. Έτσι βλέπουμε διαφορετικές προσλήψεις ,κοινά χαρακτηριστικά ή και τελείως διαφορετικές θέσεις, με το ίδιο έργο στο κέντρο. Οπότε η συζήτηση μεγαλώνει, υπάρχουν
περισσότερα παραδείγματα. Σίγουρα είναι ευχάριστο να γίνονται παραστάσεις τόσο ωραία θεατρικά.