Dark Mode Light Mode

Συνέντευξη του προέδρου του σωματείου «Αγία Ειρήνη» αφού οι ανεμότρατές «βγήκαν» στη δουλειά!

Ο κ. Γιάννης Σακάτης (φωτογραφία) είναι νέος πρόεδρος του τοπικού σωματείου αλιευτικών σκαφών «Αγία Ειρήνη», το οποίο αφορά τις μηχανότρατες της Καβάλας.

Οι ανεμότρατες που «βγαίνουν» σήμερα στην εργασία. Μετά από 4 μήνες διακοπή στην εργασία τους. Στη συνέντευξη του στο ράδιο Πρωινή αναφέρθηκε σε όλα τα θέματα που αφορούν την συγκεκριμένη εργασία, το τι προηγήθηκε το Καλοκαίρι, στις τιμές των ψαριών στα ιχθυοπωλεία κτλ.

Όσα είπε είναι ενδιαφέροντα και φυσικά επίκαιρα. Τα δε αλιεύματα των μηχανοτρατών, εξήγησε, θα είναι στα τοπικά ιχθυοπωλεία από το πρωί του Σαββάτου (αύριο).

Η συνέντευξη

Ερ: Πόσα σκάφη αναχωρούν σήμερα από την Ιχθυόσκαλα ή από το κεντρικό λιμάνι της Καβάλας; Πόσα σκάφη είναι αυτά;

Απ: Τα σκάφη θα βγούνε αύριο (σήμερα) 1η Οκτωβρίου για δουλειά. Σήμερα (χθες) το βράδυ θα ξεκινήσουν για αλιεία. Αυτό θα γίνεται για 8 μήνες. Με ελπίδα και χαρά. Από την Καβάλα είναι γύρω στα 15 σκάφη τα οποία θα ξεκινήσουν από την Ιχθυόσκαλα. Σίγουρα έχει το Πόρτο Λάγος άλλα 5-6 σκάφη. Ο Σταυρός Χαλκιδικής έχει 4-5 σκάφη. Εδώ στη Βόρεια Ελλάδα υπάρχουν γύρω στα 30 σκάφη, στο Πόρτο Λάγος, στην Καβάλα και στο Σταυρό.

Ερ: Αυτά τα σκάφη όλα, όταν τελειώσει η δουλειά και επανέλθουν στη στεριά έχουν προορισμό όλα την Ιχθυόσκαλα Καβάλας;

Απ: Όχι. Κάθε σκάφος ανάλογα που δουλεύει θα πάει στο πιο κοντινό λιμάνι όπως θα είναι η Κεραμωτή, το Πόρτο Λάγος και από εκεί με φορτηγά θα κατεβούν τα ψάρια όλα στην Ιχθυόσκαλα της Καβάλας.

Ερ: Πόσοι άνθρωποι εργάζονται σε αυτά τα σκάφη; Είναι Αιγύπτιοι οι αλιεργάτες;

Απ: Στα σκάφη αυτά το πλήρωμα είναι 6 άτομα. Τα 4 είναι Αιγύπτιοι και τα 2 είναι Έλληνες από την Καβάλα ή το Πόρτο Λάγος, οι οποίοι είναι ιδιοκτήτες. Δεν υπάρχει Ελληνικό προσωπικό μέσα στα σκάφη ή στις μηχανότρατες. Δεν υπάρχει διάθεση, θέληση από Έλληνες να έρθουν να δουλέψουν στο ωράριο της μηχανότρατας.

Ερ: Φεύγετε τα μεσάνυχτα από τον Ιχθυόσκαλα και πως είναι η δουλειά σας; Τι ώρα γυρνάτε πίσω;

Απ: Εμείς θα φύγουμε σήμερα (χθες) στις 12 και αύριο (σήμερα) πάλι στις 12 θα επιστρέψουμε πίσω. Γιατί στις 2-3 τα ξημερώματα πρέπει να πουληθούνε τα ψάρια. Στις 3 ξεκινάει η αγορά των ψαριών από τα ιχθυοπωλεία στην Ιχθυόσκαλα. Κάθε 24 ώρες κατεβάζουν ψάρια για να είναι φρέσκα και να μπορέσει ο κόσμος να πάρει ότι καλύτερο.

Ερ: Ποια είναι τα αλιεύματα τα χειμερινά;

Απ: Ξεκινάμε από μπακαλιάρο, η κουτσομούρα, η γαρίδα, γάμπαρι, χταπόδι και ότι ψάρι υπάρχει το χειμώνα εκτός από το γαύρο και τη σαρδέλα τα οποία τα βγάζει το γρι-γρι. Εμείς είμαστε του πάτου. Κάθε μέρα τα αλιευτικά σκάφη της Καβάλας βγάζουνε ψάρια. Η κουτσομούρα που τρώγαμε όλο το καλοκαίρι ήταν από παράκτια σκάφη και τώρα τελευταία από τις 15 Σεπτέμβρη υπάρχει μια κουτσομούρα Βουλγάρικη. Η Ελλάδα τη δέχεται από τη Βουλγαρία, από τη Μαύρη Θάλασσα,

Ερ: Πολλοί λένε ότι όταν βγαίνουν τα δικά σας σκάφη στη δουλειά, το ψάρι μπορούμε να το αγοράζουμε φθηνότερα στα ιχθυοπωλεία της Καβάλας. Αυτό ισχύει;

Απ: Αυτό δε ισχύει. Οι τιμές είναι λίγο παραπάνω από το κανονικό στο θέμα της Καβάλας ενώ σε όλα τα άλλα μέρη όπως η Δράμα, η Ξάνθη οι τιμές είναι λίγο πιο χαμηλές. Αυτό οφείλεται στο ενοίκιο του μαγαζιού, στα έξοδα του μαγαζιού και επίσης στο γεγονός ότι όλο το καλοκαίρι τα ιχθυοπωλεία της Καβάλας δεν πήγαν καθόλου καλά λόγω ότι ο γαύρος και η σαρδέλα ήταν η ποσότητα τους πάρα πολύ λίγη. Τα ψάρια ήταν πολύ ακριβά. Τα μαγαζιά έχουν από πίσω απλήρωτα χρέη τα οποία θα πρέπει να τα πληρώσουν για να κρατήσουν το μαγαζί. Αυτή είναι η αλυσίδα της κατάστασης.

Ερ: Ακόμη και αν τα ψάρια τα προμηθευτούν φτηνά, υποχρεώνονται να τα ακριβύνουν όταν τα βγάζουν στο μαγαζί;

Απ: Θα τα ακριβύνουν λιγάκι για να μπορέσουν και αυτοί να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους, τα χρέη τους για να μπορέσουν και αυτοί  να κρατηθούν στην αγορά. Κάποια στιγμή θα πέσουν οι τιμές, δε θα είναι πάντα στα 15 ευρώ ο μπακαλιάρος. Θα πάει και στα 10 ευρώ, θα το πουλήσουν και πιο φτηνά. Μια μέτρια κουτσομούρα αυτή τη στιγμή θα είναι από 8 έως 12 ευρώ. Αυτή τη τιμή μπορεί εγώ να την πουλήσω στην Ιχθυόσκαλα συν 2 ευρώ το ΦΠΑ, θα πάει στα 14-15 ευρώ στο μαγαζί.

Ερ: Το πλαγκτόν το καλοκαίρι έπαιξε ρόλο στις τιμές των ψαριών;

Απ: Πάρα πολύ. Τα γρι-γρι αυτό το καλοκαίρι πάθανε τη μεγαλύτερη ζημιά από το πλαγκτόν εδώ και τόσα χρόνια. Δεν μπορέσανε να βγάλουνε ψάρια για να στείλουν στην αγορά. Βγάλανε πολύ μικρή ποσότητα. Ο γαύρος αυτή τη στιγμή πήγε 8 και 9 ευρώ στο μαγαζί. Αυτό συμβαίνει λόγω του ότι η ποσότητα του γαύρου είναι πολύ μικρή. Ήταν πολύ μεγάλη η ζημιά στη θάλασσα. Εμείς φοβόμαστε ότι τώρα που θα βγούμε δεν ξέρουμε τι θα ανταμώσουμε. Η θερμοκρασία της θάλασσας το καλοκαίρι ήταν και 30 βαθμούς. Μόνο αν ρίξω τα δίχτυα θα μπορώ να σας πω, ποια είναι η κατάσταση της θάλασσας σήμερα. Εμείς το καλοκαίρι 4 μήνες καθόμασταν. Από τις 23 Μαΐου μέχρι αυτή τη στιγμή δεν έχουμε μπει στη δουλειά.

Ερ: Μας λέτε να μην περιμένουμε το ψάρι το φτηνό για φέτος παρότι βγαίνουν οι ανεμότρατες στη δουλειά;

Απ: Φέτος ανέβηκε στη διπλή τιμή το πετρέλαιο που χρησιμοποιούμε. Ανέβηκε το φελιζόλ γύρω στα 10 λεπτά. Όλα αυτά τα υλικά που χρησιμοποιούμε εμείς ανεβήκαν σε διπλή τιμή. Οι τιμές εξαρτιούνται από τη ζήτηση και την κατανάλωση του κόσμου. Αν υπάρχει ζήτηση το ψάρι θα ανεβεί. Αν δεν υπάρχει ζήτηση και δεν μπορούμε να το πουλήσουμε τα ψάρια θα είναι φτηνά.

Ερ: Από τα ψάρια που βλέπουμε σε μια βιτρίνα ενός ιχθυοπωλείου, πόσα είναι Ελληνικά;

Απ: Εκτός από την κουτσομούρα τη Βουλγάρικη, όλα τα άλλα τα ψάρια είναι Ελληνικά. Εκτός από του ιχθυοτροφείου που φυσικά δεν έχει καμία σχέση με τη θάλασσα. Είναι λιγοστά τα ψάρια που αγοράζει η Καβάλα από την αγορά της Τουρκίας. Η Καβάλα της αρέσει να πάρει φρέσκο ψάρι από την ανεμότρατα που είναι δικό της και να το βάλει στο μαγαζί της. Σε άλλα μέρη έρχονται ψάρια από την Τουρκία και είναι δυο ημερών. Απλά η Τουρκία αυτή τη στιγμή έχει το ίδιο πρόβλημα με το πετρέλαιο και δεν τη συμφέρει ποια να κατεβάζει ψάρια στην Ελλάδα. Στην Τουρκία έχουν σταματήσει τα σκάφη να δουλεύουν λόγω του ότι το πετρέλαιο είναι πιο ακριβό από εμάς. Έχουν σταματήσει τα αλιευτικά, σκάφη, έχουν κατεβεί στα Υπουργεία γιατί με τόσο ακριβό πετρέλαιο δεν μπορούν να βγάλουν κέρδος. Τα σκάφη της Τουρκίας έχουν βγει στη Μαύρη Θάλασσα και το 80% δουλεύουν με το γαύρο.

Προηγούμενο άρθρο

39 αιτήματα για παραχωρήσεις σχολικών αθλητικών ικανοποίησε η σχολική επιτροπή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Επόμενο άρθρο

Ρώσοι δημοσιογράφοι σε Καβάλα και Θάσο