Τα νέα είναι καλά για το νέο λιμάνι. Η υπό παραχώρηση προχωρά, με προοπτική ολοκλήρωσης της διαδικασίας πριν το τέλος του έτους.
Από εκεί και πέρα οι εταιρίες που θα το αναλάβουν θα επιδιώξουν ανάπτυξη των φορτίων κοντέϊνερ. Αυτό σήμερα δεν γίνεται. Θα γίνει. Για την εκδήλωση προχθές, η οποία δεν ήταν ανοιχτή στο κοινό, μίλησε ο κ. Δέμπας. Ο κ. Πρόεδρος του Επιμελητηρίου άλλωστε την παρακολούθησε.
Η συνέντευξη
Ερ: Ήσασταν στην εκδήλωση του «Ιμαρέτ» όπου ήταν η πρώτη της Κοινοπραξίας, η οποία φαίνεται ότι αναλαμβάνει το νέο λιμάνι. Δεν ήταν ανοιχτή για το κοινό οπότε θέλουμε κάποιες πληροφορίες.
Απ: Ήταν μια πρώτη συνάντηση της Κοινοπραξίας που αναλαμβάνει -κατά πάσα πιθανότητα- το νέο λιμάνι. Η διαδικασία είναι στην τελική φάση. Σε αυτή του ελεγκτικού συνεδρίου. Εκεί ελέγχονται οι σχετικές αποφάσεις, συμβάσεις κτλ. Μετά αυτό θα γίνει και από το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Πιθανότατα με ένα χρονοδιάγραμμα μέχρι τέλος της χρονιάς θα έχουνε ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες. Ήταν μια συνάντηση που επιδίωξαν τα ίδια τα στελέχη αυτής της σύμπραξης (κοινοπραξίας) που θα αναλάβει με υπό παραχώρηση το εμπορικό λιμάνι, «Φίλιππος Β’» της Καβάλας. Η συνάντηση ήταν με φορείς, με επιχειρήσεις, όχι μόνο της Καβάλας αλλά και της Δράμας, της Ξάνθης, της Κομοτηνής για να έχουνε μια πληροφόρηση και μια ενημέρωση για το πώς εδώ η ίδια η επιχειρηματικότητα και η κοινωνία βλέπει την ανάπτυξη του λιμανιού της Καβάλας. Θεωρούμε ότι πράγματι το λιμάνι της Καβάλας έχει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί, έχει τη γεωγραφική θέση που μπορεί να αναπτυχθεί. Αυτό που μας λείπει είναι ο Σιδηρόδρομος. Η δική μου ενημέρωση είναι ότι μέχρι το 2026, πιθανότατα σε γρήγορους ρυθμούς , θα έχει έρθει το τρένο στην Καβάλα. Και στο εμπορικό λιμάνι. Είναι μια καλή ευκαιρία για τους ίδιους τους επενδυτές να αξιοποιηθεί το λιμάνι της Καβάλας. Φυσικά για μας τους ίδιους σαν επιχειρήσεις, θέλουμε να έχουμε ένα μεγάλο εμπορικό λιμάνι να έχουμε τη δυνατότητα για μεταφορές. Να μη χρειάζεται να μεταφέρουμε τα κοντέινερ μας από την Καβάλα ή από τη Δράμα, στη Θεσσαλονίκη, στον Πειραιά ή στην Ελευσίνα, προσθέτοντας επιπρόσθετα κόστη.
Θεωρούμε ότι αυτά τα οποία σκέφτονται και θα ανακοινώσουν οι ίδιοι σε λίγες εβδομάδες θα δώσουν την πλήρη εικόνα για το πώς σκέφτονται να αναπτυχθεί το εμπορικό λιμάνι.
Ερ: Επίσημες ανακοινώσεις και υπογραφές με το ΤΑΙΠΕΔ πριν το τέλος του χρόνου;
Απ: Πριν το τέλος του χρόνου. Είναι τα γραφειοκρατικά και αυτά τα οποία γνωρίζω και εγώ. Αυτή τη στιγμή είναι στο ελεγκτικό συνέδριο για να δούμε τα σχετικά νομικά τα οποία πρέπει να ελεγχθούνε.
Ερ: Οι ιδιώτες που θα εμπλακούν στο νέο λιμάνι, θα προσπαθήσουν να αναπτύξουν τα κοντέινερ γιατί σήμερα τέτοια φορτία το λιμάνι δεν εξυπηρετεί.
Απ: Ακριβώς. Ενώ υπάρχει μια υποτυπώδης υποδομή ενός γερανού, αυτή τη στιγμή δε γίνεται καμία μετακίνηση κοντέινερ τα τελευταία χρόνια. Επομένως είναι μια χρυσή ευκαιρία να δούμε αυτές τις υποδομές γιατί η χρήση κοντέινερ είναι σε καθημερινή βάση για τις επιχειρήσεις. Είναι η νέα μέθοδος μεταφοράς εμπορευμάτων. Για κάποια είδη τυποποιημένα εμπορεύματα όπως μάρμαρα και αγροτικά προϊόντα είναι πλέον τα κοντέινερ είναι αυτά που θεωρούνται χρήσιμα. Πρέπει οπωσδήποτε να δούμε τέτοιες επενδύσεις στην περιοχή μας.
Ερ: Ο κ. Χαραλαμπάκης είναι αυτός, ο οποίος θα συνομιλεί με την τοπική κοινωνία και τους φορείς εκπροσωπώντας τους υπό παραχωρησιούχους;
Απ: Αυτό δεν το γνωρίζω απόλυτα. Ο κ. Χαραλαμπάκης είναι θα λέγαμε ότι είναι ο εκπρόσωπος σε μια από τις τέσσερεις εταιρείες που είναι αυτή τη σύμπραξη. Εκτιμώ ότι θα υπάρχει κάποιος που θα έρχεται σε επαφή και επικοινωνία. Σε αυτή τη φάση βλέπω ότι ο κ. Χαραλαμπάκης έχει πιο ενεργό ρόλο.
Ερ: Η τοπική κοινωνία, οι τοπικοί παράγοντες είναι αισιόδοξοι με την εξέλιξη που παρουσιάζεται. Αν από τη χθεσινή εκδήλωση η δική σας αισιοδοξία, ενισχύθηκε περισσότερο.
Απ: Πιστεύω πως ναι. Ήμουν στο ίδιο πάνελ με το Δήμαρχο της Καβάλας. Αυτό το οποίο ακούστηκε τουλάχιστον σαν εκπροσώπηση, ότι ναι και η επιχειρηματικότητα και η τοπική κοινωνία, θέλουν την ανάπτυξη του λιμανιού. Είναι ένα όραμα το οποίο εμείς σαν Επιμελητήριο εδώ και 30 χρόνια, ακόμη από τον αείμνηστο Μαρδύρη, διεκδικούσαμε το μεγάλο λιμάνι, διεκδικούσαμε ένα λιμάνι με 7-8 θέσεις για να μπορούν να αντέχουν καράβια, για υποδομές για κοντέινερ, υποδομές ενός εμπορευματικού σταθμού και logistics και νομίζω αυτά που τους μεταφέραμε και εμείς θα τα ασπαστούνε και τα εφαρμόσουνε μέσα στο μελλοντικό τους σχέδιο.
(φωτογραφία του νέου λιμανιού το Χειμώνα του 2008. Από τότε έχει να διακινήσει κοντέινερ).