Οι ένοπλες δυνάμεις αντιμέτωπες με την αριθμητική και κυρίως την ποιοτική μείωση τους στελεχιακού τους δυναμικού.
Τα βαθμολογικά δεδομένα εισαγωγής στις Στρατιωτικές Σχολές (ΣΣ) κατά τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις, αλλά και τα υψηλά ποσοστά κενών θέσεων στα ΟΠΛΑ της ΣΣΕ (75%) , στους ΙΠΤΑΜΕΝΟΥΣ της ΣΙ (19%), στα ΟΠΛΑ της ΣΜΥ (74%) και στην ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ της ΣΜΥΑ (58%), προβληματίζουν όλους όσους ενδιαφέρονται για το παρόν και κυρίως το μέλλον των ενόπλων δυνάμεών μας.
Δεν μπορεί να σταθεί κανείς αδιάφορος απέναντι στο γεγονός ότι από τις/τους 61.985 υποψήφιες και υποψήφιους των ΓΕΛ μόλις 62 επιλέγουν τα ΟΠΛΑ της ΣΣΕ, 49 τους ΜΑΧΙΜΟΥΣ της ΣΝΔ και 60 τους ΙΠΤΑΜΕΝΟΥΣ της ΣΙ, ως 1η τους επιλογή.
Σύνολο 171 επί συνόλου 61.985 (ήτοι ποσοστό μικρότερο του 0,3%) επιλέγουν ΜΑΧΙΜΕΣ Στρατιωτικές Σχολές, ως την 1η τους επιλογή. Αυτές για τις οποίες κάποτε ανταγωνίζονταν η ελίτ των υποψηφίων. Η απαξίωση των ενόπλων μας δυνάμεων σε όλα τα επίπεδα, ηθικό και υλικό, αλλά και των αξιών από τις οποίες πρέπει να εμφορείται ένας νέος άνθρωπος για να αφιερώσει τη σταδιοδρομία του στην υπηρεσία της χώρας του, έχουν πλέον ορατά και πολύ ανησυχητικά αποτελέσματα.
Σε μια χώρα περιβαλλόμενη από αναθεωρητικές δυνάμεις, όπου η υπαρξιακή απειλή είναι παρούσα, ο εφησυχασμός δεν συγχωρείται. Μια ματιά στις Βάσεις εισαγωγής των στρατιωτικών σχολών, με εξαίρεση κάποια τμήματα της ΣΙ, δείχνουν ότι οι περισσότερες σχολές Αξιωματικών δεν διεκδικούνται πλέον από υποψήφιες και υποψήφιους που καταγράφουν υψηλές επιδόσεις, καταδεικνύοντας ξεκάθαρα τη μείωση της ελκυστικότητάς τους.
Η Βάση εισαγωγής των ΣΩΜΑΤΩΝ της ΣΣΕ καταγράφει μείωση 20,2% ή 3.140 μόρια, χωρίς να έχει καμία κενή θέση. Το γιατί, πλέον, όσες και όσοι καταγράφουν υψηλές επιδόσεις στις Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν ελκύονται από τις Στρατιωτικές Σχολές θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά την ηγεσία του ΥΠΕΘΑ και όχι μόνο.
Το υψηλό επίπεδο φοιτούντων στις ΣΣ πρέπει, λογικά, να αποτελεί διαχρονικό ζητούμενο για τις ένοπλες δυνάμεις για ευνόητους λόγους, πολλώ δε μάλλον, σε μια εποχή που η άμυνα ενσωματώνει υπερυψηλή τεχνολογία και καθίσταται ένα πολυπαραγοντικό πεδίο δράσης.
Η μεγάλη πτώση των Βάσεων στις ΣΣ δεν μπορεί να αποδοθεί μόνο στη γενικότερη πτώση που σημείωσαν πολλά τμήματα, πολύ απλά διότι είναι άλλης τάξης μεγέθους. Δεν είναι τυχαίο ότι τα 5 από τα 10 πρώτα τμήματα με τη μεγαλύτερη μείωση βάσης είναι τμήματα των ΣΣ, δηλώνοντας μια απότομη μείωση ενδιαφέροντος από τους υποψηφίους.
Η κατακρήμνιση των βάσεων εισαγωγής στις ΣΣ οφείλεται πρωτίστως στη μείωση της ελκυστικότητάς τους προς υποψήφιες και υποψήφιους υψηλού βαθμολογικού προφίλ, ενώ οι κενές θέσεις θα μπορούσαν να μειωθούν σημαντικά εάν δεν υπήρχε το βαθμολογικό φίλτρο της ΕΒΕ, αφού θα δινόταν η δυνατότητα επιλογής τους και από άλλους υποψηφίους, όχι όμως υψηλών βαθμολογικών επιδόσεων.
Απαιτούνται άμεσες και καίριες παρεμβάσεις που θα καταστήσουν ελκυστικότερη την επιλογή σταδιοδρομίας στις ένοπλες δυνάμεις, με σύγχρονες δυνατότητες εξέλιξης. Δεν αρκούν κάποια διαφημιστικά κλιπάκια για να εμπεδώσουν, στις νέες και νέους μας, το αίσθημα μιας δυναμικής επιλογής σταδιοδρομίας που τους εξασφαλίζει συνθήκες αξιοπρεπούς διαβίωσης, αξιοκρατικής εξέλιξης και έμπρακτης αναγνώρισης του σύνθετου έργου στο οποίο καλούνται να ανταπεξέλθουν τάσσοντας εαυτούς στην υπηρεσία της Πατρίδας.
Χρειάζεται ένας ριζικός ανασχεδιασμός των προγραμμάτων σπουδών των ΣΣ που θα τις καταστήσει πραγματικά ελκυστικές επιλογές σπουδών, αλλά και ποιοτική αναβάθμιση των συνθηκών εργασίας των στελεχών των ενόπλων μας δυνάμεων.
Εκτός, όμως, από τέτοιου τύπου παρεμβάσεις, που ούτε υλοποιούνται βραχυπρόθεσμα, ούτε και αποδίδουν άμεσα αποτελέσματα, απαιτούνται και άμεσες παρεμβάσεις διαχειριστικού τύπου, όπως κατάργηση ή δραστική μείωση της ΕΒΕ για τις στρατιωτικές σχολές, που όμως δεν θα λύσουν το πρόβλημα της δημιουργίας ποιοτικού στελεχιακού δυναμικού σε βάθος χρόνου.
Χρειάζεται να απαιτήσουμε ως κοινωνία μεγαλύτερο σεβασμό και έμπρακτη αναγνώριση του έργου των ενόπλων μας δυνάμεων, αν θέλουμε να έχουμε μια σύγχρονη και αποτελεσματική δύναμη αποτροπής και ταυτόχρονα ένα σύγχρονο και δυναμικό περιβάλλον σταδιοδρομίας για τις νέες και τους νέους μας, που θα σέβεται τις θυσίες τους.
Αργύρης Μυστακίδης
Φυσικός – Εκπαιδευτικός αναλυτής