Σε δύσκολη θέση παραμένουν από τις αρχές Νοέμβρη οι εκπαιδευτές υποψήφιων οδηγών μιας και τα μαθήματα μαζί με τις εξετάσεις έχουν σταματήσει. Σύμφωνα με τον Αντώνη Μαστοράκη, πρόεδρο των εκπαιδευτών στο σύνδεσμο της ΑΜΘ, πολλοί συνάδελφοι του δεν επωφελήθηκαν της πρόσφατης επιστρεπτέας προκαταβολής 5.
Αυτό έγινε γιατί σε σύγκριση με πέρσι δεν διαπιστώθηκε πτώση τζίρου. Εξηγεί ότι πέρσι τα μαθήματα δεν γίνονταν για άλλο λόγο. Η σύγκριση των τζίρων πέρσι με φέτος, σύμφωνα με την οποία χορηγήθηκε η επιστρεπτέα προκαταβολή 5, αδίκησε τις μισές και παραπάνω σχολές.
Η συνέντευξη
Ερ: Τι γίνεται με τις σχολές οδήγησης; Δουλεύετε;
Απ: Όχι δεν δουλεύουμε. Δεν δουλεύουμε από τις 6 Νοεμβρίου 2020, από την ώρα που άρχισαν τα περιοριστικά μέτρα.
Ερ: Φανταζόμαστε είναι δύσκολα τα πράγματα για όλους τους εκπαιδευτές υποψήφιων οδηγών.
Απ: Είναι πάρα πολύ δύσκολα αν συνυπολογίσουμε και κάποιους άλλους παράγοντες που αφορούν εμάς δηλαδή ότι τα τελευταία 4,5 χρόνια έχουμε χάσει 2 χρόνια δουλειάς για άλλους λόγους πέραν της πανδημίας. Στην τελευταία 5η επιστρεπτέα προκαταβολή που δόθηκε ένα ποσοστό της τάξης λίγο πάνω του 50% των σχολών οδηγών δεν την πήρε.
Ερ: Αυτό γιατί έγινε;
Απ: Γιατί όπως έγινε ο συνυπολογισμός των εσόδων του 2019 και του 2020… Εμείς το 2019 και το 2020 δεν είχαμε τζίρους. Αν θυμάστε είχαμε κάποια άλλα προβλήματα και εξετάσεις δεν γίνονταν. Δόξα τον Θεό από τον Μάιο που άνοιξε η αγορά μέχρι και τον Νοέμβριο, είχαμε πολύ δουλειά την οποία την παρουσιάσαμε και το πληρώσαμε.
Ερ: Θέλετε να πείτε ότι όταν από τη σύγκριση δεν έχεις δουλειά πριν έναν χρόνο δεν παίρνεις επιστρεπτέα προκαταβολή;
Απ: Είχαμε δουλειά σε σχέση με τον περυσινό τζίρο που δεν είχαμε δουλειά για άλλους λόγους, δεν φάνηκε να έχουμε πτώση του τζίρου και όπως καταλαβαίνετε την πατήσαμε.
Ερ: Σε τι κατάσταση είναι οι συνάδελφοι σας;
Απ: Είμαστε σε πάρα πολύ δύσκολη κατάσταση. Κακά τα ψέματα. Δεν δουλεύουμε τρεις μήνες. Επιστρεπτέα δεν έχουμε πάρει. Τα λειτουργικά έξοδα τρέχουν και όταν λέμε τρέχουν… τρέχουν. Η κατάσταση αρχίζει και γίνεται ανυπόφορη.
Δεν υπάρχει φως αυτή τη στιγμή για το πότε θα ανοίξουμε. Εδώ θα βάλουμε και ένα ψυχολογικό παράγοντα ο οποίος κάθε εβδομάδα έχει γίνει μαρτύριο. Κάποιοι ανοίγουν, επαναλειτουργούν. Εμείς μένουμε πάλι έξω και πάλι ξανά κάποιοι ανοίγουν αλλά εμείς πάλι έξω.
Κάθε Παρασκευή είμαστε κρεμασμένοι στα κανάλια, κάθε μεσημέρι για να δούμε αν θα μας αναφέρουν. Την Παρασκευή μας πήρε τηλέφωνο συνάδελφος από την Κομοτηνή ο οποίος άκουσε ότι άνοιξε ο ΟΠΑΠ και νόμιζε ότι θα ανοίγαμε και εμείς. Φοβήθηκε μήπως δεν το ακούσαμε και ότι πρέπει να ανοίξουμε. Η κατάσταση μας είναι λίγο περίεργη.
Ερ: Μέσα στα αυτοκίνητα νομίζουμε ότι υπάρχουν και λαμβάνονται τα μέτρα που θα μπορούσαν να προβλέψουν την επιστροφή στην εργασία σας. Έτσι δεν είναι;
Απ: Κοιτάξτε καταρχήν εμείς από τις 11 Μαϊου που ξεκινήσαμε να δουλεύουμε όλο το καλοκαίρι είχαμε αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα. Εμείς μάσκα φοράμε από τις 11 Μαϊου. Όλο το καλοκαίρι εμείς είχαμε μάσκες, αντισηπτικά, γάντια κτλ.
Ένας άλλος παράγοντας που πρέπει να συνυπολογίσουμε είναι ότι εμείς ξέρουμε με ποιον κάνουμε μάθημα. Μια περίπτωση- ανάγκη ιχνηλάτησης σε μας είναι εύκολη. Σε ένα άλλο μέσο μαζικής μεταφοράς δεν είναι. Παίρνεις κάποιον, τον αφήνεις και φεύγεις. Δεν ξέρεις ποιος είναι. Εμείς έχουμε κατάσταση των ποιών κάνουμε μάθημα. Ποιος μπαίνει στο αυτοκίνητο και ποιος βγαίνει.
Ερ: Από την Αθήνα τι σας λένε; Εξετάζεται το θέμα σας η όχι;
Απ: Εμείς και σε επίπεδο σωματείου και σε επίπεδο ομοσπονδίας έχουμε κάνει έγραφα στον ΕΟΔΥ, όχι στο υπουργείο, γιατί το υπουργείο δεν είναι αρμόδιο για να ανοίξουμε αυτή τη στιγμή.
Την προηγούμενη Δευτέρα έστειλε και το υπουργείο έγγραφο στον ΕΟΔΥ με υπογραφή του υφυπουργού κ. Κεφαλογιάννη, το οποίο έλεγε τις δυσκολίες που υπάρχουν στο επάγγελμα μας όχι μόνο για μας αλλά και για τον κόσμο γιατί έχει φρακάρει αυτή η κατάσταση και ότι πρέπει να λειτουργήσει. Δυστυχώς ούτε το έγγραφο του υπουργείου δεν απαντήθηκε από τον ΕΟΔΥ.
Ερ: Δεν υπάρχει ένα χρονοδιάγραμμα για το πότε θα επιστρέψετε στη δουλειά σας;
Απ: Όχι τίποτα. Το ξαναλέω ότι το υπουργείο ζήτησε εκ μέρους μας να ανοίξουμε μόνο την πρακτική διαδικασία δηλαδή δεν ήθελε να ανοίξουμε τις θεωρίες στις αίθουσες μας αλλά να μπαίνουμε μόνο στα αυτοκίνητα και στα μηχανάκια.
Για τα μηχανάκια εδώ θέλω να προσθέσω, νομίζω ότι είναι κάτι πολύ ασφαλές. Δεν υπάρχει η επαφή. Κάνεις μάθημα σε ανοιχτό χώρο.
Ερ: Από πλευράς υπηρεσίας πως είναι η διεύθυνση μεταφορών στην Καβάλα; Περιμένει το υπουργείο, δεν έχουμε κανένα θέμα εκεί.
Απ: Όχι ούτως ή άλλως οι διεκπεραιώσεις, οι ανανεώσεις, τα διπλώματα όλα αυτά έχουν πάρει τις αντίστοιχες παρατάσεις. Οπότε όποιο δίπλωμα λήγει στην περίοδο που υπάρχουν οι απαγορεύσεις παίρνει αυτομάτως τις παρατάσεις του. Η υπηρεσία λειτουργεί εκ περιτροπής με τους μισούς υπαλλήλους ανά δυο τρεις μέρες αναλόγως.
Εκεί ουσιαστικά προβλήματα δεν υπάρχουν.
Ερ: Παίζει ρόλο, πήγατε στους Καβαλιώτες βουλευτές της κυβέρνησης ή της αντιπολίτευσης; Ή είναι ο ΕΟΔΥ που αποφασίζει;
Απ: Είναι καθαρά ο ΕΟΔΥ. Σας ξαναλέω ότι ο ίδιος υφυπουργός μεταφορών έστειλε έγγραφο στον ΕΟΔΥ. Έχουμε πάει μέσα στο υπουργείο, το υπουργείο έστειλε έγγραφο για μας και πάλι δεν απαντήθηκε. Είναι θέμα καθαρά ΕΟΔΥ.
Ερ: Οι πελάτες σας τι λένε τώρα; Θέλουν δεν θέλουν οι νέοι οδηγοί, οι υποψήφιοι οδηγοί κάνουν υπομονή.
Απ: Κάνουν υπομονή και εκεί που είπαμε ότι μέχρι τον Σεπτέμβριο- Οκτώβριο τη δουλειά την βάλαμε λίγο σ` έναν δρόμο, σε ένα καλούπι λόγω προηγούμενων κλεισιμάτων που είχαμε, τώρα πάλι είμαστε φτου και από την αρχή.
Πάλι υπάρχει μεγάλη συσσώρευση και στην πρακτική και στην θεωρία και κυρίως σε αναμονή καινούριων αιτήσεων. Σημειώνω ότι για τα επαγγελματικά διπλώματα η διαδικασία δεν επηρεάζεται και γίνεται μόνο για αυτά κανονικά.