Dark Mode Light Mode

«Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Τετάρτη 18 & Πέμπτη 19 Ιουλίου, ώρα 21.30.

 Μια από τις σημαντικότερες κωμωδίες του Αριστοφάνη, τις Θεσμοφοριάζουσες, επέλεξε να σκηνοθετήσει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, σε μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα, με μια στρατιά σπουδαίων ηθοποιών στη διανομή, και να την παρουσιάσει την Τετάρτη 18 &τηνΠέμπτη 19 Ιουλίου στις 21.30στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππωνστο πλαίσιο του61ουΦεστιβάλ Φιλίππων.

Το έργο, ένα από τα «γυναικεία» του Αριστοφάνη,κατορθώνειναπροσεγγίσει μεαξιοθαύμαστηδεξιοτεχνία -και με όπλα το χιούμορ και την εξυπνάδα- ζητήματαφύλου, θεατρικότηταςκαιπολιτικής.

Περιγραφή

Ο Ευριπίδης είναι ταραγμένος, γιατί οι γυναίκες, που σήμερα τελούν την μεγάλη τους γιορτή, τα Θεσμοφόρια, είναι αποφασισμένες να τον τιμωρήσουν, επειδή τις δυσφημίζει στα έργα του. Μοναδικός τρόπος για να αποτρέψει τον κίνδυνο, είναι να στείλει στα Θεσμοφόρια έναν δικό του άνθρωπο, ντυμένο γυναικεία, για να τον υπερασπιστεί. Τη δύσκολη αποστολή αναλαμβάνει ο Μνησίλοχος. Πράγματι οι Θεσμοφοριάζουσες − που αποτελούν τον Χορό της κωμωδίας −, αρχίζουν να κατηγορούν τον Ευριπίδη. Όταν πάρει τον λόγο, ο μεταμφιεσμένος Μνησίλοχος επιτίθεται κι αυτός προσχηματικά στον Ευριπίδη, έπειτα όμως προσπαθεί να τον υποστηρίξει, λέγοντας ότι οι γυναίκες είναι υπεύθυνες για πολλά περισσότερα από αυτά που τούς προσάπτει ο τραγικός ποιητής. Και ενώ ο Χορός αγανακτεί με αυτά που ακούει, εμφανίζεται ο Κλεισθένης, γνωστός Αθηναίος της εποχής με θηλυπρεπή εμφάνιση, και τους λέει ότι κυκλοφορεί μια φήμη πως κάποιος άνδρας ντυμένος γυναικεία βρίσκεται ανάμεσά τους. Πολύ γρήγορα, ο Μνησίλοχος αποκαλύπτεται και κατηγορείται για παραβίαση των ιερών τελετουργικών κανόνων, ενώ προσπαθεί να ειδοποιήσει τον Ευριπίδη, που παραφυλάει, ότι το σχέδιό τους έχει αποκαλυφθεί. Ο Ευριπίδης, στην προσπάθειά του να σώσει τον υπερασπιστή του, εμφανίζεται στην γιορτή των Θεσμοφορίων πολλές φορές με διαφορετική κάθε φορά εμφάνιση, και κάνει τελικά στις γυναίκες μια πρόταση: θα σταματήσει να τις κακολογεί στα έργα του, αν τον αφήσουν να απελευθερώσει τον Μνησίλοχο. Οι γυναίκες δέχονται και οι δύο άντρες φεύγουν. Η κωμωδία τελειώνει με τους πανηγυρισμούς του Χορού.

 Σημείωμα του σκηνοθέτη

Στις Θεσμοφοριάζουσες, ένα από τα τρία «γυναικεία» έργα του Αριστοφάνη, γραμμένο την εποχή της κατάλυσης της Αθηναϊκής Δημοκρατίας −το 411 π.Χ., που θεωρείται χρόνος γραφής του, επιβλήθηκε ολιγαρχία−, μια ομάδα στο περιθώριο της Πολιτείας, οι γυναίκες, κρούουν τον κώδωνα για την ανάγκη πολιτικής σταθερότητας. Μπορεί σήμερα οι γυναίκες να μην είναι σε τέτοια δεινή θέση, ώστε να οραματίζονται τους θεσμούς αντί να συμμετέχουν σε αυτούς, όμως υπάρχουν πάντα ομάδες πολιτών που δεν δικαιούνται ίσο μερίδιο στην λειτουργία της Πολιτείας. Ένα έργο για τη θέση –και τις θέσεις– των γυναικών, για τη διεκδίκηση της προσωπικής ταυτότητας, για το δικαίωμα στην πολιτειακή ισότητα, ένα έργο για την κρίση των αξιών, τη φύση και τον νόμο. Και πάνω απ’ όλα, ένα έργο που, με όπλο το θέατρο και το χιούμορ, δίνει άπειρες δυνατότητες στον ηθοποιό να πρωταγωνιστήσει ως πολιτικό ον στη σκηνή της κωμωδίας.

H παράσταση βασίζεται στην καινούρια μετάφραση, πιστή στο κείμενο και ταυτόχρονα ποιητική, του Παντελή Μπουκάλα. Όπως και στην προηγούμενη συνεργασία μας στους Αχαρνείς, θέλησα να δοκιμάσω πόσο αντέχει σήμερα το αριστοφανικό κείμενο, χωρίς καμιά διασκευή.Έχουν επιλεγεί καταξιωμένοι ηθοποιοί κυρίως της νεότερης γενιάς, με τους περισσότερους από τους οποίους έχουμε ξανασυνεργαστεί, κάτι που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για σκηνική επικοινωνία και κοινό ερμηνευτικό κώδικα.Ο συνθέτης Νίκος Κυπουργός, γνωστός για τις μελωδίες και τα τραγούδια που έχει δώσει στη δισκογραφία αλλά και τις παραστατικές τέχνες, δημιουργεί ένα ηχητικό περιβάλλον ενταγμένο στη δράση, αφού όχι μόνο τα τραγούδια μα και η οργανική μουσική της παράστασης ερμηνεύονται επί σκηνής από όλο το θίασο, που γίνεται ταυτόχρονα ζωντανή ορχήστρα.

Η όψη της παράστασης, με τα κοστούμια του Άγγελου Μέντη και τα σκηνικά της Μαγδαληνής Αυγερινού, παραπέμπουν στο πρόσφατο παρελθόν της Ελλάδας, διατηρώντας τη φρεσκάδα της σύγχρονης εποχής.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση:Παντελής Μπουκάλας

Σκηνοθεσία:Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Μουσική:Νίκος Κυπουργός

Ενδυματολόγος:Άγγελος Μέντης

Σκηνογράφος:Μαγδαληνή Αυγερινού

Χορογραφίες:Σεσίλ Μικρούτσικου

Σχεδιασμός φωτισμών:Σάκης Μπιρμπίλης

Βοηθός Σκηνοθέτη:Παντελής Δεντάκης

Βοηθός σκηνογράφου:Τζίνα Ηλιοπούλου

Βοηθός ενδυματολόγου: Σεμίνα Λανταβού

Μουσική διδασκαλία:Αναστάσης Σαρακατσάνος

Παίζουν:

ΜάκηςΠαπαδημητρίου(Μνησίλοχος)

ΟδυσσέαςΠαπασπηλιόπουλος(Ευριπίδης)

ΓιώργοςΧρυσοστόμου(Αγάθονας, Τοξότης)

ΝάντιαΚοντογεώργη(Μίκα)

ΕλένηΟυζουνίδου(Κηρύκαινα)

ΆνδρηΘεοδότου(Κρίτυλλα)

ΜαρίαΚατσανδρή(Φιλίστη)

ΓιώργοςΠαπαγεωργίου(Υπηρέτης του Αγάθονα, Κλεισθένης)

Και ο Χορός:

Βαλέρια Δημητριάδου, Ειρήνη Μακρή, Κατερίνα Μαούτσου, Ίριδα Μάρα, Φραγκίσκη Μουστάκη, Ελένη Μπούκλη, Ηλέκτρα Σαρρή, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αντιγόνη Φρυδά

Μουσικοί επί σκηνής:Σοφία Κακουλίδου,Αναστάσης Σαρακατσάνος

 Συμπαραγωγή:Α. Μ. Τέχνη Χώρος – ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης – ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων – Ε.Φ.

 

Θεσμοφοριάζουσες του Αριστοφάνη

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Τετάρτη 18 & Πέμπτη 19 Ιουλίου, ώρα 21.30

Απαγορεύεται η είσοδος στο θέατρο μετά την έναρξη των παραστάσεων.

 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

20 € Κανονικό, 17 € Φοιτητικό – άνω των 65 ετών

15 € Ανέργων –ΑΜΕΑ – Πολυτέκνων – Παιδιά έως 18 ετών

 Προπώληση:

Καβάλα: Κέντρο πληροφόρησης επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρώην ΕΟΤ) Κεντρική Πλατεία, τηλ: 2510-620566, καθημερινά από τις 10:00 μέχρι τις 14:00 και από τις 18:00 μέχρι τις 21:00, ενώ την ημέρα της παράστασης θα γίνεται προπώληση στο ταμείο του Αρχαίου Θεάτρου Φιλίππων από τις 19:30 το απόγευμα.

 Κρηνίδες: Café «Προσκήνιο», Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, τηλ. 2510516090

 Δράμα: «GranaziStore»Γ. Παπανδρέου 21, Τηλ. 2521045812

 Ξάνθη: Βιβλιοπωλείο «ΔΥΟ», Βενιζέλου 29, τηλ: 25410-27777

Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων:viva.gr

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας

( ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ )

Προηγούμενο άρθρο

ΓΣΕ: Πήρε για 2 χρόνια δανεικό τον μικρό γίγαντα Αλή Μπουτσακτσή

Επόμενο άρθρο

Ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση του προγράμματος του ΤΑΡ «ΕΥΔΟΚΙΜΗ ΓΗ»