“Θα έχουμε πάντα το STEAM μαζί μας. Μερικά πράγματα μπορεί να ξεφύγουν από το κοινό αλλά πάντα θα υπάρχει η Επιστήμη, η Μηχανική, η Τεχνολογία και η Τέχνη. Και θα υπάρχουν πάντα, πάντα τα Μαθηματικά”
Katherine Johnson (Μαθηματικός-Φυσικός NASA, Congressional Gold Medal)
Το STEΑM δεν είναι κάτι καινούριο, αλλά γίνεται ιδιαίτερος λόγος περί αυτού τα τελευταία χρόνια, καθώς οι εκπαιδευτικοί αναζητούν πιο αποτελεσματικούς και ουσιαστικούς τρόπους για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των μαθητών τους.
Το STEΑM δημιουργείται από τα ακρωνύμια των αγγλικών λέξεων:
- Science (Επιστήμη),
- Technology (Τεχνολογία),
- Engineering (Μηχανική),
- Arts (Τέχνη),
- Mathematics (Μαθηματικά).
H εκπαίδευση STEAM όμως είναι πολύ περισσότερο από το να κολλάει κανείς όλα αυτά τα αντικείμενα μαζί. «Είναι μια φιλοσοφία της εκπαίδευσης που αγκαλιάζει τις δεξιότητες διδασκαλίας και τα μαθήματα με τρόπο που μοιάζει με την πραγματική ζωή».
Όλα τα προβλήματα στην παραγωγή έχουν διεπιστημονικό χαρακτήρα. Το βασικό χαρακτηριστικό του STEΑM είναι ακριβώς η διεπιστημονικότητά του όπου τα μαθήματα, αντί να διδάσκονται ως ανεξάρτητα αντικείμενα μάθησης, διδάσκονται ως ένα ολοκληρωμένο διεπιστημονικό αντικείμενο και αυτό είναι που το αναγάγει σε μια εξαιρετική μέθοδο διδασκαλίας και μάθησης.
Ένας μηχανικός, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία για να κάνει τη δουλειά του. Τα αντικείμενα αυτά δεν έχουν παραγωγική έννοια από μόνα τους, αλλά όταν συνδυάζονται επιτρέπουν στον μηχανικό να σχεδιάζει σύνθετα προϊόντα.
Το STEΑM, επομένως, δεν είναι κάτι νέο, είναι απλά ένας τρόπος κατανόησης και εφαρμογής μιας ολοκληρωμένης μορφής μάθησης που μοιάζει με την πραγματική ζωή. Αντί να διδάσκονται τα μαθηματικά ξεχωριστά από την φυσική, μπορούν να διδαχθούν μαζί με τρόπο που να δείχνει πώς η γνώση από τα δύο αυτά πεδία συμπληρώνει και υποστηρίζει η μια την άλλη.
Η εκπαίδευση καταργεί την απομνημόνευση γεγονότων και μαθαίνει στα παιδιά να σκέφτονται κριτικά και να αξιολογούν τις πληροφορίες καθώς και πώς να εφαρμόσουν τη γνώση, την έρευνα και τις δεξιότητες για την επίλυση προβλημάτων.
Το STEΑM ως μέθοδος μάθησης προωθεί τα λεγόμενα 4C:
- Creativity (Δημιουργικότητα),
- Collaboration (Συνεργασία),
- Critical Thinking (Κρίσιμη Σκέψη), and
- Communication (Επικοινωνία)
που αναγνωρίζονται ως βασικά στοιχεία της εκπαίδευσης του 21ου αιώνα.
Το STEΑM προωθεί την καλλιέργεια της αγάπης για μάθηση και αυτό αποτελεί το σημαντικότερο αγαθό που η εκπαίδευση μπορεί και οφείλει να δώσει στον μαθητή.
Η Εκπαιδευτική Ρομποτική, που χρησιμοποιεί μια πλατιά γκάμα εκπαιδευτικών πλατφορμών, που συμπεριλαμβάνουν αλλά δεν περιορίζονται, όπως πολύ κακώς έχει περάσει στην κοινωνία, μόνο στα Lego Education, είναι ένα αντικείμενο που προσφέρεται ιδιαίτερα για την εκπαίδευση STΕΑM γιατί διαθέτει όλα εκείνα τα απαραίτητα χαρακτηριστικά.
- Είναι παιχνίδι: τα παιδιά μαθαίνουν παίζοντας.
- Είναι διεπιστημονική: εμπεριέχει και τα 5 επιστημονικά πεδία STEAM και επί πλέον την πληροφορική.
- Είναι συνεργατική: τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, όπως θα υποχρεωθούν να κάνουν όταν θα βγουν στην παραγωγή, καθώς οι εργασίες είναι ομαδικές.
- Παρέχει στα παιδιά δομικό τρόπο σκέψης: απαραίτητο χαρακτηριστικό του μελλοντικού επιστήμονα, μηχανικού και τεχνίτη.
Τον τελευταίο καιρό γίνεται μια κίνηση να διοργανωθούν και στην Καβάλα μαθήματα STEAM (Εκπαιδευτικής Ρομποτικής) με τις αυστηρότερες προδιαγραφές και απόλυτο σεβασμό σε παιδιά 8-16 ετών και γονείς.
Για περισσότερες πληροφορίες οι γονείς μπορούν να απευθυνθούν στα τηλέφωνα 6977595997, 2510-830703.
Αφ. Καθηγητής Δημήτριος Πογαρίδης