Διδάσκοντας Πολύτιμες δεξιότητες ζωής
Το 2ο Γυμνάσιο Καβάλας υλοποίησε κατά το σχολικό έτος 2016-2017 σχέδιο ευρωπαϊκής ανάπτυξης με τίτλο «Benchmarking our school», στα πλαίσια του Erasmus+, του νέου προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τη νεολαία και τον αθλητισμό για την περίοδο 2014-2020.
Αφετηριακή δραστηριότητα του σχεδίου υπήρξε η επιμόρφωση τριών εκπαιδευτικών του σχολείου μας, της κ. Χαραλαμπίδου Ευρυδίκης, της κ. Περικλέους Παρασκευής και της κ. Λιατσοπούλου Ανδριανής σε θέματα εκπαιδευτικής καινοτομίας και μαθητοκεντρικών παιδαγωγικών πρακτικών σε σεμινάριο με τίτλο «Benchmarking Best Practices» στο Ελσίνκι της Φινλανδίας τον Οκτώβριο του 2017. Κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης οι εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν φινλανδικά σχολεία για να παρατηρήσουν εκ του σύνεγγυς τον τρόπο οργάνωσής τους και τις διδακτικές πρακτικές που εφαρμόζονται σε αυτά κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Το Νοέμβριο του 2017 ενημερώθηκε για το σχέδιο η σχολική κοινότητα του 2ου Γυμνασίου και οργανώθηκε κύκλος συναντήσεων ενδοσχολικής επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς του 2ου Γυμνασίου Καβάλας προκειμένου να διερευνηθεί ποιες καινοτόμες μέθοδοι και πρακτικές θα μπορούσαν να εφαρμοστούν.
Κατά το σχολικό έτος 2016-2017, στα πλαίσια του Σχεδίου, αναπτύχθηκαν δυο εκτενή σχέδια μαθήματος για την διδασκαλία ολόκληρου λογοτεχνικού έργου στην Α΄ και Β΄ γυμνασίου. Υλοποιήθηκαν για πρώτη φορά στο σχολείο με τη μέθοδο Project δυο eTwinning έργα: «Αφηγούμαι την πόλη μου – Γνωρίζω τη δικιά σου», «The 21st centuty from the students perspective». Οργανώθηκε εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής στο οποίο μαθητές του σχολείου μας συνεργάστηκαν με μαθητές του 2ου Διαπολιτισμικού Γυμνασίου Ιωαννίνων για τη δημιουργία πρωτότυπων αφηγημάτων στα πλαίσια αφηγηματικής σκυταλοδρομίας. Υλοποιήθηκαν δυο ανοιχτές διαβαθμιακές μαθησιακές δράσεις σε συνεργασία με το 18ο νηπιαγωγείο Καβάλας με τίτλο «Παρουσιάζουμε την Ελένη του Ευριπίδη σε παιδιά του νηπιαγωγείου» και «Το παιδί στην αρχαία Ελλάδα». Δημιουργήθηκαν ομαδοσυνεργατικά μια σειρά ψηφιακών αφηγήσεων, οι οποίες βρίσκονται αναρτημένες στην ιστοσελίδα του σχολείου. Σχεδιάστηκε και υποβλήθηκε για έγκριση πρόγραμμα Erasmus KA2 με τίτλο «Great Masterpieces of the European Literature». Τέλος Υλοποιήθηκε πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο «Φωτογραφίζω την πόλη μου-Μαθαίνω την τοπική της ιστορία» βασισμένο σε καινοτόμο μεθοδολογία.
Με την ολοκλήρωση του Σχεδίου σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των καινοτόμων δράσεων που εφαρμόστηκαν στο σχολείο από τους ίδιους τους μαθητές. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης , το 66% των μαθητών πιστεύει ότι η δραστηριότητα στην οποία συμμετείχε τους φάνηκε ενδιαφέρουσα και ελκυστική στη μεγαλύτερη διάρκεια της και ότι αποτέλεσε κίνητρο να εργαστούν δημιουργικά. Το 84% των μαθητών θεωρεί ότι οι δραστηριότητες τους βοήθησαν να αναπτύξουν ικανότητες επικοινωνίας καθώς είχαν την ευκαιρία να εκφράζουν την άποψή τους, ακούγοντας προσεκτικά την άποψη των άλλων και συμμετέχοντας σε μια οργανωμένη συζήτηση εστιασμένη σε ένα συγκεκριμένο θέμα. Το 68% των μαθητών που συμμετείχαν σε καινοτόμες δραστηριότητες πιστεύουν ότι αυτές τους βοήθησαν να αναπτύξουν συναισθηματικές δεξιότητες, όπως κατανόηση για τα συναισθήματα των άλλων, ετοιμότητα για νέες εμπειρίες, διάθεση να πειραματιστούν. Το 72% δηλώνουν ότι οι δραστηριότητες τους βοήθησαν να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας και συγκεκριμένα την προσφορά θετικής ανατροφοδότησης και εποικοδομητικής κριτικής, την ενεργοποίηση πρωτοβουλιών καθώς και τη διαχείριση διαφωνιών και συγκρούσεων.
Τη σχολική χρονιά 2017-2018 το 2ο Γυμνάσιο Καβάλας, ενισχύοντας το ευρωπαϊκό του προφίλ στα πλαίσια ενός νέου Erasmus+ προγράμματος, θα διευρύνει περαιτέρω την καινοτόμο μεθοδολογία. Θα υλοποιήσει ένα νέο Σχέδιο Ευρωπαϊκής Ανάπτυξης με τίτλο «Διδάσκοντας πολύτιμες δεξιότητες ζωής» και θα επιδιώξει την ολιστική ανάπτυξη των μαθητών του δίνοντας έμφαση στην καλλιέργεια ποικίλων εγκάρσιων δεξιοτήτων, απαραίτητων για τους πολίτες του 21ου αι.