Dark Mode Light Mode
«Κλείνει» ο Τανζού στον Νέστο Χρυσούπολης
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Καβάλας και οι ενδεχόμενες λύσεις του: Γράφει ο Μάρκος Ζήσου
Στοίχημα: Με το μομέντουμ της Νόρντζελαντ

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Καβάλας και οι ενδεχόμενες λύσεις του: Γράφει ο Μάρκος Ζήσου

Ένα από τα πλέον σοβαρά και ασφυκτικά προβλήματα που ταλανίζει την Καβάλα και ταλαιπωρεί τους δημότες της τα τελευταία πολλά χρόνια είναι το κυκλοφοριακό.

Η αλήθεια είναι ότι το κυκλοφοριακό μας πρόβλημα δεν αποτελεί και καμία τρομακτική καινοτομία προβλήματος καθώς το πρόβλημα αυτό είναι χαρακτηριστικό όλων των μεγάλων πόλεων της χώρας. Στην Καβάλα όμως είναι εντονότερο και πιο οξυμένο, δεδομένης και της μορφολογίας του εδάφους και του ευρύτερου χώρου όπου είναι κτισμένη η πόλη μας.

Αυτό το αμφιθεατρικό σχήμα της Καβάλας λειτουργεί ως ευχή και κατάρα για την πόλη, καθώς μπορεί να είναι ένα από τα χαρακτηριστικά  της ομορφιάς της και να της προσδίδει μία γραφικότητα ωστόσο δημιουργεί συγχρόνως σοβαρά και σχεδόν ανεπίλυτα κυκλοφοριακά προβλήματα.

Η ύπαρξη  μεγάλων κεντρικών δρόμων όπως είναι η οδός Ομονοίας, η οδός Βενιζέλου, η οδός Ερυθρού Σταυρού και η παραλιακή λεωφόρος ,σε ώρες αιχμής της κυκλοφορίας, αποδεικνύονται ανεπαρκείς για τις σύγχρονες απαιτήσεις της πόλης.

Το γεγονός ότι αυτές οι οδοί τις περισσότερες φορές είναι υπερφορτωμένες με σταθμευμένα αυτοκίνητα κάνει ακόμη δυσκολότερη την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας και δοκιμάζει το νευρικό σύστημα των οδηγών που αναγκάζονται να κινούνται σε περιορισμένο κομμάτι του δρόμου.

Η αναμενόμενη προοπτική επέκτασης των πεζοδρομήσεων στο κέντρο της Καβάλας ακολουθώντας τα σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα, επιβάλλεται να συνδυαστεί με την υιοθέτηση μιας νέας κοινωνικής κουλτούρας που θα αναγνωρίζει την σημαντικότητα στην χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς, τα οποία σε συνδυασμό με την λήψη δραστικών και τολμηρών μέτρων θα βοηθήσουν να εκτονωθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Οι πεζοδρομήσεις όμως δεν θα πρέπει να δαιμονοποιούνται αλλά θα πρέπει να συνεχιστούν διότι η ευρωπαϊκή εμπειρία δεκαετιών απέδειξε ότι η λειτουργία τους προσδίδει μια φιλική και ανθρωποκεντρική καθημερινότητα στο κέντρο της πόλης, ενώ παράλληλα ανεβάζει την εμπορική κίνηση δημιουργώντας όφελος για την αγορά, δίνοντας την ευκαιρία στους δημότες να κυκλοφορούν με άνεση, ασφάλεια και ευχάριστα στο κέντρο, ενώ συμβάλλει  και στην προσπάθεια μείωσης της ρύπανσης του περιβάλλοντος.

Η λήψη κάποιων συνδυαστικών μέτρων θα μπορούσε να συμπεριλαμβάνει πχ, από τη μία μεριά την παροχή κινήτρων  στο αστικό ΚΤΕΛ να πυκνώσει σημαντικά τα δρομολόγια του, ειδικά στις ώρες αιχμής, ώστε ο χρήστης των υπηρεσιών του, να γνωρίζει με ασφάλεια ότι πηγαίνοντας στη στάση του λεωφορείου, δεν θα χρειαστούν παρά ελάχιστα λεπτά προκειμένου να έρθει το λεωφορείο του και από την άλλη πλευρά να δημιουργηθούν κίνητρα στους πολίτες να κάνουν επιτέλους την μετάβαση στην νοοτροπία τους, και από καθημερινοί οδηγοί των ΙΧ τους, να υιοθετήσουν την συχνή χρήση των αστικών λεωφορείων.

Συγχρόνως, σίγουρα όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί αυστηρότατη αστυνόμευση στο κέντρο της πόλης, αλλά αυτό προϋποθέτει κυρίως την ενίσχυση της Δημοτικής Αστυνομίας με το απαραίτητο προσωπικό άρα απαιτεί συνεργασία με κυβερνητικές υπηρεσίες καθώς οι προσλήψεις νέων δημοτικών υπαλλήλων είναι υπό τον έλεγχο της κεντρικής διοίκησης, με όλες τις αγκυλώσεις και τις καθυστερήσεις που προκαλεί αυτή η συνεργασία .

Θετικό στοιχείο και χρήσιμο για τον έλεγχο της στάθμευσης θα είναι και η αναμενόμενη εφαρμογή του ηλεκτρονικού ελέγχου στάθμευσης των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης. Η θεωρούμενη δε από πολλούς ως πανάκεια στο θέμα του κυκλοφοριακού προβλήματος, δηλαδή η κατασκευή και λειτουργία μεγάλων χώρων στάθμευσης στο κέντρο της Καβάλας θα μπορούσε να είναι μεν μια λύση, από την άλλη όμως ίσως αποτελεί και παγίδα, καθώς ο βασικός σκοπός είναι να αποτρέψουμε την είσοδο των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης, ενώ η λειτουργία μεγάλων χώρων στάθμευσης προφανώς θα έχει το αντίθετο αποτέλεσμα καθώς θα λειτουργεί ως πόλος έλξης επιβαρύνοντας το κέντρο με περισσότερα οχήματα.

Χωρίς όμως καμία αμφιβολία, μια τεράστια  ανάσα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Καβάλας αναμένεται να είναι η κατασκευή της περιμετρικής οδού, η χρήση της οποίας θα δίνει την δυνατότητα σε αυτόν που θέλει να πάει από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, από τα δυτικά, ας πούμε, στα ανατολικά, να μην είναι αναγκασμένος να διέρχεται από το κέντρο της πόλης επιβαρύνοντας την ήδη επιβαρυμένη κυκλοφορία των οχημάτων. Αλλά αυτό δυστυχώς είναι ένα έργο με ιδιαίτερες κατασκευαστικές απαιτήσεις αλλά και χρήματα και κατ’ επέκταση με μεγάλες απαιτήσεις σε χρόνο τέλεσης.

Τέλος αν εμείς οι ίδιοι δεν ευαισθητοποιηθούμε, να κατανοήσουμε ότι είμαστε μέρος ενός κοινωνικού συνόλου και ότι θα πρέπει να λειτουργούμε με βάση το ευρύτερο κοινό καλό και όχι αποκλειστικά και μόνον με γνώμονα το ατομικό μας συμφέρον, τότε η λύση σε όλα τα προβλήματα μας είναι πιο μακριά από όσο φανταζόμαστε.

 

Μάρκος Ζήσου

Δικηγόρος Καβάλας

Υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με το συνδυασμό “Σύγχρονος Δήμος” του Θόδωρου Μουριάδη

Προηγούμενο άρθρο

«Κλείνει» ο Τανζού στον Νέστο Χρυσούπολης

Επόμενο άρθρο

Στοίχημα: Με το μομέντουμ της Νόρντζελαντ