Με έναν πρόσφατο νόμο, τον 4915 του 2022 το ελληνικό κράτος προσπαθεί- μεταξύ πολλών άλλων- να βάλει σε τάξη τα θέματα των συνοριακών σταθμών. Να ορίσει τους υπευθύνους, να διευκρινίσει πιθανές συνεργασίες βελτίωσης ή και επέκτασης των υφιστάμενων εγκαταστάσεων.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη αφορά φυσικά όλους τους συνοριακούς σταθμούς στην ΑΜΘ. Ένα θέμα για το οποίο στο παρελθόν έγινε μεγάλη συζήτηση. Πλέον αρμόδιο για όλα τα σύνορα και στην ΑΜΘ είναι το Υπουργείο των Εσωτερικών. Υπάρχει ωστόσο η δυνατότητα να συνεργαστεί με την τοπική αυτοδιοίκηση και να επωφεληθεί από τη συνεργασία.
Κατά συνέπεια και για παράδειγμα για τα σύνορα της Νυμφαίας (βασική πύλη εισόδου στην Περιφέρεια τουριστών από τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία) αρμόδιο είναι το Υπουργείο των Εσωτερικών. Η αυτοδιοίκηση που φυσικά έχει λόγους να ενδιαφέρεται (π.χ. για τις υποδομές σε κάθε συνοριακό σταθμό) μπορεί να συνδράμει το κράτος και το προαναφερθέν υπουργείο.
Τα σημαντικότερα σημεία της νέας νομοθεσίας είναι τα εξής:
- Η αρμοδιότητα για τη χωροθέτηση, εγκατάσταση και κατασκευή των Συνοριακών Σταθμών, καθώς και η ευθύνη για τον καθορισμό των πρότυπων τεχνικών προδιαγραφών κατασκευής και λειτουργίας για τη συμμόρφωση της Ελληνικής Δημοκρατίας προς το κεκτημένο Schengen (ν. 2514/1997, Α’ 140) και την πλήρη εφαρμογή των σχετικών Κανονισμών (ΕΕ), καθώς και των απαιτήσεων των υπόλοιπων υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται εντός των Συνοριακών Σταθμών ανήκει στον Υπουργό Εσωτερικών.
- Οι αρμοδιότητες του πρώτου εδαφίου ασκούνται μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Αποκέντρωσης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
- Η αρμοδιότητα συντήρησης των εγκαταστάσεων και της υποδομής των Συνοριακών Σταθμών, υλοποίησης των παρεμβάσεων για την συμμόρφωση της χώρας προς το κεκτημένο Schengen, την πλήρη εφαρμογή των σχετικών Κανονισμών (ΕΕ) και των απαιτήσεων των υπόλοιπων υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται εντός των Συνοριακών Σταθμών, διενέργειας των πάσης φύσεως επισκευών των εγκαταστάσεων και της υποδομής των Συνοριακών Σταθμών, καθώς και η μέριμνα για την άρτια λειτουργία τους ανήκει στους Συντονιστές των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, στα χωρικά όρια αρμοδιότητας των οποίων είναι εγκατεστημένοι οι Συνοριακοί Σταθμοί.
- Οι διαδικασίες σύναψης, η εποπτεία και η επίβλεψη των δημοσίων συμβάσεων έργων, μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών που απαιτούνται για τις ανάγκες χωροθέτησης, εγκατάστασης και κατασκευής των Συνοριακών Σταθμών, με την επιφύλαξη του τρίτου εδαφίου της παρούσας, διενεργούνται με προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών και φορέων της Γενικής Κυβέρνησης της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/214 (Α’ 143).
- Για την υλοποίηση της παρ. 1 δύναται να προτείνονται ειδικότερες προδιαγραφές προς τον Υπουργό Εσωτερικών από τα κατά περίπτωση αρμόδια υπουργεία, οι υπηρεσίες των οποίων λειτουργούν ή πρόκειται να λειτουργήσουν εντός των συνοριακών σταθμών. Στην ως άνω πρόταση καθορίζεται και ο τυχόν απόρρητος χαρακτήρας των προδιαγραφών.
- Κτίρια, εγκαταστάσεις και εν γένει κατασκευές και δίκτυα που βρίσκονται στους συνοριακούς σταθμούς της Χώρας ανεγερθέντα πριν την 28η.7.2011, θεωρείται ότι έχουν ανεγερθεί και λειτουργούν νόμιμα. Οι μελέτες των έργων που απαιτούνται για τις ανάγκες χωροθέτησης, εγκατάστασης και κατασκευής των Συνοριακών Σταθμών εγκρίνονται και παραλαμβάνονται σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες κείμενες διατάξεις από το συγκεκριμένο κάθε φορά αρμόδιο αποφαινόμενο όργανο, όπως αυτό προσδιορίζεται στη συναφθείσα προγραμματική σύμβαση της παρ. 1. 5. α. Οι διατάξεις του άρθρου αυτού έχουν εφαρμογή στους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς της Χώρας, ανεξαρτήτως ιδιοκτησιακού καθεστώτος.