Ο συμπολίτης καθηγητής του Πανεπιστημίου του Βόλου (κάτοικος Παληού) Κώστας Λαλένης, προτείνει υπερυψωμένες διαβάσεις για τον κεντρικό δρόμο του οικισμού:
Άλλο ένα δυστύχημα προχθές στο Παλιό, στην Μελίνας Μερκούρη. Φαίνεται ότι το αίμα που έχει διαχρονικά χυθεί στην άσφαλτο από ανθρώπους και ζώα, δεν ήταν αρκετό για να ξεπλύνει την διαχρονική αναισθησία και αδιαφορία των κατά καιρούς υπευθύνων! Έχω κουραστεί τόσα χρόνια να γράφω, να υποβάλω προτάσεις και μελέτες για τα αυτονόητα, αλλά θα αναφέρω και πάλι, σύντομα:
Η οδός Μ. Μερκούρη εντάσσεται στο επαρχιακό δίκτυο αλλά περνά από οικισμό, του οποίου μάλιστα αποτελεί κύρια οδό. Συνεπώς ισχύει το όριο ταχύτητας για κατοικημένες περιοχές των 50 χλμ/ώρα. Υπεύθυνος για την συντήρηση, τον οδικό εξοπλισμό και τον εξοπλισμό ασφαλείας είναι ο Δήμος Καβάλας. Το ευθύγραμμο της οδού, και η ανυπαρξία μέτρων διαχείρισης της κυκλοφορίας ενθαρρύνει την ανάπτυξη μεγάλων ταχυτήτων από αυτοκίνητα και δίκυκλα, αυξάνει πολύ την επικινδυνότητα της οδού. Τα μέτρα που κατά καιρούς εφαρμόστηκαν (αστυνόμευση και ραντάρ) απέδειξαν την ανεπάρκειά τους διότι λειτούργησαν επανειλημμένα αλλά πάντοτε για μικρό χρονικό διάστημα -λόγω έλλειψης προσωπικού και αυξημένων καθηκόντων στην Τροχαία Καβάλας, και λόγω αδυναμίας διατήρησης της λειτουργίας του ραντάρ, εξαιτίας έλλειψης κονδυλίων για αγορά υλικών, αδυναμίας επεξεργασίας των φωτογραφιών κλπ., κλπ.
Επίσης, τα παραπάνω μέτρα δεν υποχρέωναν όλους σε μείωση ταχύτητας, αλλά άφηναν στην ελεύθερη βούληση των οδηγών -και προφανώς την υποτιθέμενη διαύγεια και υπευθυνότητά τους, που δεν ήταν πάντα εξασφαλισμένη- την επιλογή, λόγω φόβου για πιθανή καταγραφή της παράβασης. Μέτρα που ΥΠΟΧΡΕΩΝΟΥΝ όλους σε μείωση ταχύτητας, όλο το 24ωρο, και μετά την κατασκευή χρειάζονται μόνο συντήρηση, είναι τα σαμαράκια και οι υπερυψωμένες διαβάσεις. Παρά την εκτεταμένη χρήση τους στο εξωτερικό, τα σαμαράκια στην ημεδαπή ήταν και παραμένουν μη αρεστά, και αυτό αντανακλάται και σε περιορισμούς στη χρήση τους από τον ΚΟΚ -περιορισμούς αδιανόητους για άλλες, προηγμένες κυκλοφοριακά χώρες. Έτσι, πάντως, έχουν αποκλειστεί από το Παλιό.
Το μέτρο όμως, που δεν περιορίζεται ή απαγορεύεται απο τον ΚΟΚ, είναι το ίδιο αποτελεσματικό με τα σαμαράκια, εντάσσεται στις ρυθμίσεις για διαβάσεις πεζών που είναι υποχρεωτικές για κατοικημένες περιοχές, προσθέτει αισθητικά στο περιβάλλον της οδού, εφαρμόζεται με επιτυχία εντός και εκτός Ελλάδας, και θα έπρεπε να είχε υιοθετηθεί εδώ και καιρό στο Παλιό, είναι οι υπερυψωμένες διαβάσεις. Είναι 100% εντός των νομικών πλαισίων που υποχρεώνουν τους οδηγούς σε «φουλ στοπ» μπροστά στις διαβάσεις πεζών (για όσους το θυμούνται ακόμα από τότε που έκαναν μαθήματα οδήγησης), η τεχνολογία κατασκευής τους είναι προηγμένη και δεν προκαλούν κραδασμούς και φθορές στα αυτοκίνητα, η συχνότητά τους εξαρτάται απο το σχέδιο πόλης και τις χρήσεις γης που ελκύουν μετακινήσεις πεζών, και η αισθητική τους αναβαθμίζει συνήθως το «τοπικό χρώμα». Οι κάτοικοι του Παλιού θα τις δεχθούν με ενθουσιασμό.
Και επιτέλους, η ασφάλεια που παρέχουν πρέπει να μετρήσει πολιτικά περισσότερο στους αρμοδίους, από την «δυσαρέσκεια» ορισμένων κακομαθημένων οδηγών, που «ο τράχηλός τους ζυγό δεν υπομένει» και δεν θέλουν να υποχρεώνονται να μειώνουν ταχύτητα «αν οι ίδιοι δεν γουστάρουν»!!!
Ας αναλογιστούν οι αρμόδιοι, ότι η μη υιοθέτηση των καθόλα νόμιμων αυτών προτάσεων, παρόλα τα επαναλαμβανόμενα σοβαρά δυστυχήματα, μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα τον καταμερισμό διοικητικών και ποινικών ευθυνών! Μέχρι λοιπόν να γίνει η μερική πεζοδρόμηση της οδού Μ. Μερκούρη, με ταυτόχρονη λειτουργία της περιμετρικής του Παλιού, όπως προβλέπει το σχέδιο πόλης του Παλιού (ήμουνα νιός και γέρασα περιμένοντας τέτοια θαύματα), οι υπερυψωμένες διαβάσεις πεζών είναι η ενδεδειγμένη λύση για την οδό Μ. Μερκούρη στο Παλιό, και μάλιστα, θα έπρεπε να συνδυαστεί και με κάτι αντίστοιχο για την περιοχή της Καλαμίτσας!